הארגון שזכה לפרס נובל לשלום מתנגד לביטול הסכם הגרעין עם איראן

הארגון הבינלאומי לפירוז העולם מנשק גרעיני, זוכה השנה לפרס נובל לשלום, קרא אמש (שני) לממשל האמריקאי לשמור על הסכם הגרעין עם איראן. מנכ"לית הארגון, ביאטריס פיין, אמרה במסיבת עיתונאים במשרדי האו"ם בניו יורק כי "הממשל האמריקאי צריך לכבד את ההסכם כדי למנוע עימותים נוספים בעתיד". על כך מסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2017-10-10_214215

פיין נשאלה לגבי ההצעה שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להגיש לקונגרס בעניין הפסקת שיתוף הפעולה עם איראן, וענתה: "זה לא מה שהעולם זקוק כעת". היא הדגישה ש"אם ההצעה תעבור היא תגרור הרבה תגובות שליליות ואנחנו לא נתקלנו בראיות להפרות ההסכם מצד איראן. יתרה מכך, כלל השותפים בהסכם מסכימים על כך".

על פי העיתון, הנשיא טראמפ עלול להכריז בשבוע הבא כי איראן אינה מכבדת את "רוח ההסכם" בעקבות מידע שלטענתו קיבל ממקורות מוסמכים. על פי החוק האמריקני, הנשיא צריך לאשרר הסכם הגרעין מול הקונגרס בכל שלושה חודשים, ובמקרה של הפרה על בית הנבחרים להחליט תוך 60 ימים אם להטיל סנקציות על ההסכם.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בחודש שעבר שהוא לא יהיה פתוח למו"מ על הסכם הגרעין. בנפרד אמרו נציגים מאיראן, סין ורוסיה למזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון את אותו הדבר במהלך פגישות בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. גם מדינות אירופה המערבית הצטרפו בימים האחרונים לדעה שאין לבטל או לשנות את ההסכם. אחד הקולות הבודדים המחקים את עמדותיו של טראמפ, הוא של ראש הממשלה בנימין נתניהו הדרוש לבטל את ההסכם.

בנאומו באו"ם לפני כשבועיים תקף טראמפ את המשטר האיראני ואת המעצמות שחתמו מולה על ההסכם: "צריך להתמודד עם משטר הרסני אחר, שמדבר על רצח המוני, מוות לאמריקה והרס לישראל המשטר האיראני. עסקת הגרעין עם איראן הייתה אחת הגרועות והחדצדדיות שארה"ב נכנסה אליהן לעולם. העסקה הזאת היא בושה לארה"ב. ואני לא חושב ששמעתם את הסוף לגבי זה, תאמינו לי".

לאתר ארגון הבינלאומי לפירוז העולם מנשק גרעיני: http://www.icanw.org