הארגון שזכה בפרס נובל לשלום: נשיא ארה"ב מחרחר מלחמה; נתניהו תומך בטראמפ

ביאטריס פיין, יו"ר הארגון למען פירוז העולם מנשק גרעיני (ICAN) שזכה בפרס נובל לשלום, תקפה אמש (שישי) בחריפות את דבריו של ארה"ב דונלד טראמפ. על פי ידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" אמרה פיין כי הארגון "מתריע ברחבי העולם מפני הסכנות הגדולות שנשקפות משימוש בנשק גרעיני ואומות רבות מוכנות לפירוז הנשק הגרעיני, דווקא עכשיו טראמפ נוקט בעמדה הפוכה". היא הוסיפה וציינה: "לא סיימנו את עבודתנו. נמשיך לפעול עד שנשק גרעיני ייעלם מפני העולם".

הארגון, שנוסד ב-2007, מונה 468 ארגונים שותפים ב-101 מדינות. "רוב המדינות בעולם חתמו על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. אנחנו רק רוצים להזכיר להן את מחויבותן לעבוד למען עולם ללא נשק גרעיני. אנחנו חולקים את אותה מטרה", הדגישה פיין.

 2017-10-14_162855

אמש האשים טרמאפ את איראן בהפרת עיקרי הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. לצד זאת, הנשיא לא הכריז על התנערות מהסכם הגרעין. במקום זאת, הוא העביר את הנושא לידי הקונגרס ולשאר המדינות החתומות על ההסכם ואמר למחוקקים להקשיח את החוק ו"לתקן שורה של פגמים הקיימים בו ובכללם פקיעת תוקפן של מספר הגבלות תחת 'סעיף השקיעה' שיחל ב-2025".

טראמפ הזהיר שללא התיקונים, הוא עשוי למשוך את ידה של ארה"ב מן ההסכם ולהשיב את הסנקציות על איראן. "במידה ולא נגיע לכדי פתרון בעבודה משותפת עם הקונגרס ועם בעלות בריתנו, העסקה תחוסל".

"כפי שאמרתי פעמים רבות, העסקה עם איראן היתה אחת העסקות הכי גרועות וחד צדדיות שאמריקה נכנסה אליהן. היום אני מכריז על אסטרטגיה חדשה על מנת להתמודד עם צעדיה ההרסניים של איראן: ראשית, אנחנו ניאבק יחד עם בעלות בריתנו בתמיכתה של איראן בטרור. שנית, אנו נטיל סנקציות נוספות על הממשל האיראני כדי למנוע את היכולת שלו לממן טרור. שלישית, אנו נתמודד עם כך שאיראן מספקת נשק שמאיים על שכנותיה, על הסחר הבינלאומי ועל חופש התנועה. ולבסוף, אנו נמנע מהמשטר האיראני כל אפשרות להגיע לנשק גרעיני", הוסיף

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אתמול את טראמפ על עמדתו בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. לדבריו, "אם הסכם הגרעין יישאר ללא שינוי, דבר אחד בטוח: בזמן קצר, לתומכת הטרור הגדולה בעולם יהיה ארסנל של נשק גרעיני, וזה נזק ענק לעתיד המשותף שלנו. טראמפ יצר הזדמנות לתקן את ההסכם הרע הזה ולבלום את האגרסיביות של איראן ולעצור את התמיכה שלה בטרור. לכן ישראל מברכת על ההזדמנות הזו, ולכן כל ממשלה אחראית וכל אדם שמודאג מביטחונו ושלומו של העולם צריך לעשות כן".

בניגוד לעמדתו של נתניהו, מי שהיה שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, אמר הבוקר (שבת) כי נשיא ארצות הברית יטעה אם יפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. בתכנית "יומן השבוע" עם רון נשיאל בכאן רשת ב' אמר השגריר לשעבר "יש לנו נשיא בלתי צפוי שמפרסם דברים הזויים בטוויטר ומבטל הסכמים שארצות הברית חתמה עליהם". לדבריו "זה גורם בלבול בקרב בעלות ברית ומדינות יריבות, וזה מצב מאוד מסוכן. זה יוצר בלבול גם בעם ובצבא האמריקני, עד כדי כך שיועציו של טראמפ מאטיס, טילרסון, מקמאסטר וראש הסגל ג'ון קלי מבינים שהאחריות שלהם היא להגן על ארצות הברית מפני הנשיא שלה. זה מצב חסר תקדים".

להודעה המלאה של הארגון למען פירוז העולם מנשק גרעיני:

http://www.icanw.org/campaign-news/ican-criticises-trumps-decision-to-undermine-the-jcpoa/