הארגון 'כיאן' בעקבות פסיקת המזונות: תהיה לה השכלות שליליות על הנשים ועל ילדיהן

החלטה תקדימית בבית משפט העליון התקבלה אתמול (רביעי) לפיה גרושות ישתתפו בתשלום המזונותהרכב מורחב של שבעה שופטים קבע לראשונה שבתשלום מזונות לילדים בני 6 עד 15, שני ההורים יהיו חייבים במזונות משותפים בהתאם ליכולותיהם הכלכליות.

2017-07-20_201817

לדברי הארגון הערבי הפמיניסטי "כיאן", לפסיקה יהיו "השלכות השליליות שעלולות לפגוע הן לילדים והן לאימהות". עוד נמסר "היינו מסכימות עקרונית עם פסיקה זו אילו הייתה מובטחת חלוקת נטל הוגנת ושוויונית ואילו הייתה מובטחת טובת הילד בהתאם למכלול הנסיבות והעניין ואילו היינו חיים במציאות שבה יש שוויון בכל הקשור לדיני אישיות בכלל ומשמורת ומזונות בפרט. אך, בין המציאות המתוארת בפסיקה והמציאות בפועל הדרך עדיין ארוכה. כך שסוגיית המשמורת המשותפת באופן מלא, גם אם היא נראית לכאורה שוויונית, עדיין הנטל ברובו הוא נחלתה של האם ורוב המשימות והאחריות ההורית נופלת על האם, הן בתקופת הנישואין והן לאחר הגירושין".

לדברי הארגון רוב האימהות העובדות, בייחוד הערביות, משתכרות שכר נמוך במנגנוני המדינה, כגון חינוך, סיעוד או פקידות; או במשרות ברשויות המקומיות ומסחר קמעונאי. משכורותיהן של העובדות מדווחות לרשויות המס, בעוד שגברים רבים מנהלים עסקים עצמאיים המאפשרים להם להעלים מס ולהציג דוחות שאינם משקפים את הכנסותיהם בפועל.

עוד הביעו ב"כיאן" החשש כי חקיקה בנושא "תוביל קרוב לוודאי לתוצאות הפוכות והיא תמנע נשים גרושות מלרצות להשתלב בשוק העבודה ונמצא עוד ועוד נשים נפלטות למעגל האבטלה או האבטלה הסמויה. אנו מאמינות שצריך להוביל לשווין בדיני אישיות באופן כוללני ולא להסתפק בשינויים נקודתיים".