האפודים הצהובים שבו להפגין ברחבי צרפת בכל הכוח: דורשים התפטרותו של מקרון

רבבות בני אדם השתתפו אתמול (שבת) במחאת האפודים הצהובים ברחבי צרפת. בפריז, שם הפגינו כ-3,500 בני אדם, היו התנגשויות אלימות בין המוחים למשטרה. גם נרשמו עימותים בין מפגינים למשטרה בערים ליל, דיז'ון (המפגינים תקפו תחנת משטרה), בורדו, טולוז, במרכז ליון, נאנט, ליד מספנות סאן נזאר, בסאן מלו בה המפגינים חסמו את הכניסה לנמל ובכבישים שליד נאנסי. על פי נתוני משרד הפנים, כ-50 אלף יצאו אתמול לרחובות ולכבישים הביןעירוניים. אבל המפגינים מעריכים שמספרם היה גדול הרבה יותר. כך מוסר הבוקר העיתון "הומניטה".

בפריז נערכו בוזמנית מספר הפגנות. במרכז הבירה בתחילה המפגינים שרו את המנון המדינה, קראו לנשיא הימני, עמנואל מקרון, להתפטר, וקראו לבטל את הפריווילגיות שיש לאליטות במדינה. במהלך המחאה בית הכלבו "גאלרי לאפייט" סגר את שעריו.

מאוחר יותר מפגינים השליכו אבנים לעבר השוטרים, הציתו אופנועים, מכוניות, ואף ספינה שעגנה על נהר הסיין. השוטרים הגיבו בירי גז מדמיע ורימוני הלם. לפחות שוטר אחד נפצע מאופניים שנזרקו עליו, ובתיעוד שפורסם בטוויטר נראה שוטר אחר בבירה סופג בעיטות בעודו שוכב על הקרקע. המשטרה חסמה את הגישה לפרלמנט, לשם צעדו המפגינים. שר הפנים של צרפת, כריסטוף קסטאנר, קרא למפגינים להפגין "אחריות" ו"לכבד את החוק".

2019-01-06_194329

אלפי מפגינים במרכז פריז, אתמול, בדרכם לבית הכלבו "גאלרי לאפייט" שסגר את שעריו (צילום: הומניטה)

בניסיון לדכא את המחאה, שנחלשה בתקופת החגים אך שבה אתמול בכל הכוח, ממשלת מקרון הניאוליברלית הקשיחה עמדותיה ומנסה למתג את מובילי המחאה כמתנגדי משטר הכמהים להפילו ואף האשימה ש"מתסיסים מקצועיים" פועלים בקרב המוחים. כמו כן המשטרה עצרה אתמול מאות מפגינים ובשבוע שעבר את אחד ממובילי המחאה. המניע של המחאה הוא הכעס הגובר בקרב הפועלים, הגמלאים, הסוחרים הקטנים והמובטלים, בעקבות שורה של החלטות לטובת הבורגנות ופירוק מנגנוני הרווחה. זאת, לצד התחושה הגוברת שמקרון אינו קשוב לצרכי האזרחים. על פי סקרים שפורסמו בחודש האחרון, בין 60 ל-70 אחוז מהצרפתים תומכים בדרישות האפודים הצהובים.