האמן שעבודתו חוללה סערה בחיפה תומך בחרם ומבקש להסירה מהתערוכה

אמן הפיני יאני לינונן, העומד מאחורי העבודה מחוללת הסערה "מק'ישו" המוצגת במוזיאון חיפה, שלח אמש (שני) מכתב ליו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה, רג'א זעאתרה, ובה הוא שב על דרישתו להסיר לאלתר את העבודה שלו מהמוזיאון.

סיעת "החזית החיפאית" (חד"ש) מסרה בנוגע למחאה שהתעוררה נגד התערוכה: "זכות המחאה הינה זכות יסוד, אך היא אינה כוללת שימוש באלימות מכל סוג. אנו מוקיעים כל פניה לאלימות וכל דיכוי של מחאה לגיטימית. אנו מגנים בתוקף כל פגיעה במוזיאון או בכל מוסד תרבות, לצד ניסיונה הציני של שרת התרבות ושל גורמים אחרים לנצל את המחאה של תושבים בעיר כדי לפגוע בחופש היצירה ולהטיל מגבלות על חופש הביטוי".

2019-01-15_212114

"חופש הביטוי משמעו גם לכבד את רצונם של האמנים", נכתב בהודעה. "האמן הפיני יאני לניניון הביע באופן נחרץ את התנגדותו להציג את יצירתו 'Mc Jesus' בישראל בשל תמיכתו בחרם. אנו קוראים למוזיאון לכבד את עמדתו של היוצר ולהסיר לאלתר את העבודה מהתערוכה".

קודם לכן היום הגישו הכנסייה היוונית אורתודוקסית והכנסייה היוונית קתולית בחיפה בקשה לצו מניעה לבית המשפט המחוזי בחיפה, על מנת שיסיר שלוש עבודות שמוצגות בתערוכה "סחורה מקודשת" במוזיאון חיפה. בעבודות מוצגות דמותיהם של ישו ומריה הקדושה כדמויות ממוסחרות — כמו למשל בעבודה של לינונן, בה רונלד מקדונלד מוקע על הצלב במקום ישו, ועבודה אחרץ, בה דמותה של מריה הקדושה מוצגת כבובת ברבי למכירה, של האמנים הארגנטינאים פול ומריאנלה, מתוך הסדרה "ברבי: דת הפלסטיק".

האמן יאני לינונן כתב ל"הארץ" שהוא פנה למוזיאון בחודש ספטמבר, וטען שהעבודה מוצגת בניגוד לרצונו ושהוא מבקש להסירה במחאה על הפרת זכויות האדם בישראל. לדבריו, ישראל משתמשת בגלוי באמנות ובתרבות כדי לטייח ולהצדיק את משטר הכיבוש. הוא הוסיף כי הוא חשב שהמוזיאון הסיר את היצירה, אך בסוף השבוע האחרון, בעקבות ההפגנה שנערכה מחוץ למוזיאון, הוא הבין שהעבודה עדיין תלויה ובהתאם הוא שוב פנה למוזיאון שיסיר את העבודה, אך טרם קיבל מענה.

בסוף השבוע מאות מבני הקהילה הנוצרית בחיפה מול המוזיאון בעיר, במחאה על מיצב שהשתמש בדמותו של הליצן רונלד מקדונלד, סמלה של ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, כישו התלוי על הצלב. התערוכה "סחורה מקודשת" מוצגת במוזיאון חיפה מאז חודש אוקטובר, ועוסקת בהשתעבדות החברה למוצרים, באמצעות הקישור בין רעיונות מופשטים כמו דת ואמונה לסחורות וצרכנות.