האחיות יפתחו בשביתה; מחקר מצא שמספר מיטות האשפוז בישראל בירידה מתמדת

משרד הבריאות הורה למנהלי בתי החולים הציבוריים לקצץ עד 20 אחוז משכרן של האחיות הנוקטות עיצומים מזה כחודש וחצי. זאת לאחר שהכריזו סכסוך עבודה כדין. כך פורסם אמש (רביעי) בחדשות הערב כאן 11. לפי ההנחיה, יקוצץ שכר האחיות כבר ממשכורת חודש יוני. בהסתדרות האחיות נמסר כ יפתחו בשביתה אם ינוכה כסף משכרן.

אחיות ואחים בבית חולים וולפסון מוחים נגד העומס הרב והיעדר משאבים במערכת הבריאות (צילום: הסתדרות האחיות)

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, מסרה: "לאורך השנים משרד הבריאות טמן ראשו בחול בעוד המחלקות עלו על גדותיהן והמסדרונות המשיכו להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרישיון החוקיאם ילקח שקל אחד משכר האחיות שפועלות על מנת לתת את הטיפול הראוי לאזרחי ישראל נשבית את מערכת הבריאות". בתחילת החודש הודיעה הסתדרות האחיות על שורת צעדים במחאה על המחסור החמור בכוח אדם ובמשאבים בתחום בריאות הציבור ועל הליכים בירוקרטיים המושתים על האחיות. בין השאר הוחלט כי לא יבוצעו בדיקות דם ובדיקות סקר בטיפות חלב, לא יחוסנו יוצאים לחו"ל ועובדים במוסדות הרפואיים, לא ישתתפו בוועדות לקביעת מדדי איכות ולא יוטמעו נהלים חדשים שיזם משרד הבריאות.

יצוין שעל פי נתונים שהוצגו בדו"ח מיוחד שפרסם הבוקר מרכז טאוב, בישראל יש 2.2 מיטות אשפוז כללי על כל 1,000 איש, זאת לעומת 4.1 מיטות במדינות אירופה שבהן, בדומה לישראל, אספקת השירותים נעשית באמצעות קופות חולים או שירותי הבריאות הממלכתיים. כמו כן ההוצאה הלאומית על אשפוז נכון לשנת 2014 בישראל עומדת על 1.9 אחוז, זאת מתחת לממוצע במדינות הקפיטליסטיות המתקדמות החברות בארגון לשיתוף פעולה ולפעולה כלכלי (OECD) בהן עומד הנתון על 2.3 אחוז.

נכון לשנת 2016, ישראל נמצאת כמעט בראש הרשימה (אחרי אירלנד) מבחינת תפוסת המיטות, עם 94 אחוזים תפוסה במיטות האשפוז הכללי. זאת, הרבה מעל הממוצע במדינות אלו העומד על 75 אחוזי תפוסה.

עוד עולה מהמחקר חדש שערכו פרופ' דב צ'רניחובסקי ורועי כפיר, שבדק את מצבה של מערכת האשפוז הכללי בישראל שמספר המיטות ל-1,000 נפש נמצא במגמת ירידה בכל המדינות, הירידה בישראל היא החדה ביותר – 22%.

פורום החירום הלאומי '5 מיליארד לבריאות' המאגד תחתיו 60 ארגוני בריאות מסר בתגובה: "הדו"ח רק מחזק את מסקנות ועדת החקירה האזרחית אבניאלילויט לשיקום מערכת הבריאות, ומוכיח שוב כי המדיניות התקציבית של הממשלה את תחום הבריאות כשלה והביאה את מדינת ישראל להפר את מחויבותה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. לא ניתן להתעלם מהעובדה שאם יש למדינת ישראל מיליארדי שקלים לבזבז על בחירות נוספות ומיותרות כך שקריסתה של מערכת הבריאות איננה מקרית אלא תוצאה של יד מכוונת".

לעיון במחקר שפרסם מרכז טאוב:

https://taubcenter.org.il/he/pr-general-hospitalization-system-heb