האו"ם קורא להגן על מפגינים פלסטינים בעזה ולתמוך בצרכים ההומניטריים

המתאם ההומניטרי של האו"ם בשטחים הפלסטינים הכבושים, ג׳יימי מקגולדריק, קרא אתמול (חמישי) להגן על מפגינים פלסטינים ולממן בדחיפות מענה לצרכים הומניטריים קריטיים שנוצרו בשל העלייה המסיבית במספר הנפגעים הפלסטינים בעזה מאז 30 במארס. "הגאות הנוכחית בצרכים ההומניטריים מהווה משבר המיתוסף על קטסטרופה," אמר מקגולדריק. "בעודנו קרבים ליום שישי נוסף של הפגנות ליד גדר המערכת בין עזה לישראל, חיוני שהרשויות הישראליות יפגינו ריסון מרבי בשימוש בכוח במסגרת פעולות אכיפת החוק, כנדרש מתוקף מחויבויותיהן במסגרת המשפט הבינלאומי".

2018-04-20_171833

צוותי רפואה במוקדי ההפגנות ברצועת עזה (צילום: משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים בשטח הפלסטיני הכבוש)

הארגונים הומניטריים זקוקים בדחיפות למימון בסך 5.3 מיליון דולר כדי לתת מענה, עד ל־31 במאי 2018, לצרכים המתהווים בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה. "כספים אלה דרושים כדי לאפשר את הצבתם בעזה של צוותי רפואת מומחים שינהלו ניתוחים מורכבים ומצילי חיים; לקנות תרופות למניעת מקרי מוות או נכות שניתן למונעם; לאפשר לבנקי דם להגדיל מיד את יכולתם להתמודד עם המספר הרב של נפגעי טראומה־ כל זאת בתוך שורה של צרכים קריטיים אחרים בתחום הבריאות. מימון דרוש גם כדי להבטיח שקורבנות אלימות ובני משפחותיהם יקבלו תמיכה חיונית בתחום בריאות הנפש ובתחום הפסיכו־חברתי, וכן כדי לתמוך בארגונים העוקבים אחר הפרות אפשריות בתחום ההגנה, מאמתים ומתעדים אותן", נמסר.

"ספקי השירותים החיוניים בעזה פשוט לא מסוגלים להתמודד עם המצב הנוכחי", הדגיש מקגולדריק. "הקהילה ההומניטרית ערוכה לסייע למדינת פלסטין לתת מענה לצורכי הבריאות העצומים של פלסטינים בעזה, ולהבטיח את זמינותה של תמיכה חיונית בתחומי ההגנה ובריאות הנפש".

מאז 30 במרס האחרון תועדה ברצועת עזה עלייה משמעותית במספר הנפגעים הפלסטיניים, בהקשר של הפגנות המוניות המתקיימות לאורך גדר המערכת בין ישראל לעזה. ההפגנות נערכות כחלק מ"צעדת השיבה הגדולה", שורת הפגנות המוניות הצפויות להימשך עד 15 במאי. המספר הגדול של נפגעים מקרב מפגינים לא חמושים, בהם אחוז גבוה של מפגינים שנפגעו מתחמושת חיה, מעידים על השימוש מופרז בכוח. בנוסף נפגעו מאש צה"ל גם מספר אנשי סגל רפואי ונגרם נזק לציוד רפואי. מערכת הבריאות בעזה, העומדת על סף קריסה לאחר שנים של מצור, פילוג מדיני פלסטיני מבית וסבבים חוזרים ונשנים של הסלמה במעשי האיבה, מתקשה מאוד להתמודד עם המוני הנפגעים.