האו"ם: משטר ארדואן אחראי להרס המסיבי בקרב הכורדים ולהפרת זכויות אדם

משרד האו״ם לזכויות אדם של האו"ם פרסם אתמול (שישי) דו"ח העוסק בתקופה שבין יולי 2015 ועד דצמבר 2016 במחוזות טורקיה הכורדים. על פי הנתונים שבידי הארגון, בפרק זמן זה עד לחצי מיליון בני אדם, רובם כורדים, נעקרו מבתיהם. עוד נכתב בדו״ח כי תצלומי לוויין מראים את ״ההיקף העצום של הרס הבתים על ידי כלי נשק כבדים״. כמו כן, חוקרי האו״ם תיעדו הפרות זכויות אדם הכוללות הרג, העלמות ועינויים, שהתרחשו פעמים רבות בזמן שהרשויות הטילו עוצר על האוכלוסייה המקומית. עוצר זה, כך נכתב, נמשך לעתים ימים ובשבועות.

הנציב העליון של האו״ם לזכויות אדם, זיאד ראאד אל חוסיין, אמר עם פרסום הדו״ח כי טורקיה מנעה גישה מחוקרי הארגון וערערה על אמינות האישומים נגדה. ״נראה שלא נעצר אפילו חשוד אחד ושאיש לא הועמד לדין״, אמר הנציב והוסיף כי יש צורך דחוף בחקירה עצמאית. על פי הדו"ח, בשנה וחצי האחרונות פעולות כוחות המשטר האסלאמיימני נגד בני המיעוט הכורדי במדינה והביאו להריסת 1,800 מבנים.

2017-03-11_171632

נשים כורדיות בטורקיה על רקע בתים שנהרסו על ידי הכוחות הטורקים (צילום: משרד האו״ם לזכויות אדם של האו"ם)

כ-2,000 בני אדם נהרגו ושכונות שלמות נמחקו בדרוםמזרח טורקיה במהלך השנה וחצי האחרונות, שבהן עורכים כוחות הביטחון של המדינה מבצעים צבאיים נגד האוכלוסייה הכורדית – צוין בדו"ח. עוד תוקפת הנציבות לזכויות אדם את המשטר בטורקיה "בגין ההרס המסיבי באזור והפרת זכויות אדם בסיסיות".

הדו"ח המלא (באנגלית, 26 עמודים): http://www.ohchr.org/Documents/Countries/TR/OHCHR_South-East_TurkeyReport_10March2017.pdf