האו"ם והאיחוד האירופי גינו את גירוש כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון

האיחוד האירופי פרסם אתמול (שבת) הודעה נגד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להאריך את המנדט של כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון.  "החלטת ישראל עלולה להביא להידרדרות נוספת של המצב השברירי ממילא בשטח. ישראל מחויבת לפי החוק הביןלאומי להגן על התושבים הפלסטינים בחברון", נמסר בהודעה מטעם הארגון.

2019-02-03_195935

גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ונציגי המדינות החברות בגוף המשקיפים הבינלאומי בחברון (TIPH) פרסום הודעת גינוי נוספת. ההודעה חתומים שרי החוץ של נורבגיה, שבדיה, איטליה, שווייץ וטורקיה, שהדגישו את חשיבות פתרון שתיהמדינותהאיחוד האירופי וגרמניה תמכו בהודעה. בהודעה כתבו השרים כי ההחלטה מהווה הפרה של הסכם אוסלו שנחתם ב-1995, והביעו חשש כי היא "חותרת תחת אחד המנגנונים היחידים לפתרון הסכסוך, וכי היא עלולה להשפיע באופן שלילי על המצב הקיים". השרים הזכירו לישראל את "מחויבותה להגן על כלל תושבי חברון ושאר השטחים הפלסטיניים הכבושים".

ארגון הנוכחות הבינלאומית הזמנית בחברון שהוקם ב־1994, הוא הגורם היחיד המחזיק במנדט מפורש וייעודי לתעד תקריות, והארגון היחיד המורשה להגיע ברגל וברכב לכל חלק של העיר, בכל זמן. קיימים חששות שעזיבתו תיצור ריק העלול להוביל לעלייה באלימות מתנחלים ולהידרדרות בתנאי החיים של אוכלוסייה שהיא פגיעה וחלשה מלכתחילה. הארגון הוקם לאחר טבח מערכת המכפלה ב-25 בפברואר 1994, בו 29 מתפללים מוסלמים על ידי המתנחל ברוך גולדשטיין.