האולימפיאדה נפתחה בברזיל על רקע מחאות והפגנות נגד ממשלת ההפיכה הימנית

האולימפיאדה נפתחה בברזיל בשעות המוקדמות של הבוקר (שעון ישראל) על רקע מחאות והפגנות נגד ממשלת ההפיכה הימנית בראשות הנשיא מישל טמר. המחאות נערכו בתוך האצטדיון מרקנה שבריו דה ז'ניירו ומחוצה לו.

2016-08-06_150453

רופאות מניפות כרזות נגד הנשיא בפועל טמר בטריבונה של האצטדיון מרקנה, בטרם החל טכס הפתיחה למשחקים (צילום: ורמליאו)

רגע לפני השיא של הדלקת הלפיד האולימפי, נערך מצעד המשלחות. כניסת המשלחת הישראלית לוותה בשריקות רמות במחאה הכיבוש הנמשך כמעט 50 שנה. מלבד המשלחת הברזילאית, מי שזכתה לתשואות הרמות ביותר הייתה משלחת הפליטים שנכנסה לפני אחרונה. גם המשלחת הפלסטינית זכתה לעידוד רב מהקהל. לאחר כניסת המשלחות, נאמו יו"ר הוועדה המארגנת קרלוס נוזמן ויו"ר הוועד האולימפי תומאס באך שהדגישו את "הסולידריות שברוח המשחקים". לאחר מכן נשיא ברזיל המכהן, טמר, שספג בוז מהקהל, הכריז רשמית על פתיחת המשחקים. יצוין שהוא ביקש שלא להזכיר את שמו בתחילת הטכס, על מנת למנוע את המחאות שכללו כרזות שהניפו רבים ממשתתפי האירוע וכאמור קריאות בוז רמות שנשמעו למרחקים וששודרו בשידור חי לכל העולם.

כמו כן, משטרת ברזיל פיזרה הפגנה של מאות אנשים, שנערכה נגד מה שמשתתפיה הגדירו השחיתות והבזבוז על המשחקים האולימפיים הזמן המשבר הכלכלי הגדול במדינה זה שנים. ההפגנה נערכה מול המרקנה, שעות ספורות לפני שנערך בו טכס פתיחת האולימפיאדה. במהלך פיזור ההפגנה, השתמשה יחידות היס"מ המקומיות בגז מדמיע ורימוני הלם נגד המפגינים. הפגנה נוספת, בהשתתפות אלפים רבים, נערכה בקופקבנה שבדרום העיר, תחת הסיסמא "טמר הביתה". מאחורי המחאה עומדים תנועת העובדים ללא קורת גג, הקונפדרציה המאוחדת של העובדים (CUT), התאחדות הסטודנטים בעיר, ארגוני נשים, תנועות חברתיות והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל (PCdoB). גיליירמה בולוס, המרכז את הקואליציה העומדת מאחורי המחאה, מסר "נפגין נגד ממשלה שלא נבחרה על ידי איש והמקדמת תכנית כלכלית וחברתית שאיש לא מסכים עמה". ועוד הודיע "נמשיך להפגין ברחבי ברזיל, כפי שעשינו עד לפתיחת המשחקים. נפגין עד להתפטרות ממשלת הימין ועד לעריכת בחירות חדשות".