האגודות לתקשורת, רווחה חברתית וחקר התיאטרון הצטרפו למערכה נגד הקוד האתי של ממשלת הימין

ככל שחולפים הימים, אגודות וארגונים מקצועיים נוספים מצטרפים למערכה נגד יוזמתו של שר החינוך נפתלי בנט להנהיג קוד אתי שיחול על כלל המרצים באוניברסיטאות, בנוגע להתנהלותם הפוליטית בכיתות הלימוד ובקמפוסים. את הקוד גיבש פרופ' אסא כשר, פרופ' אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, מי שהכין בעבר את הקוד האתי של צה"ל וזאת ביוזמת התנועה הפשיסטית "אם תרצו".

2017-06-16_163026

על פי הודעה שפרסמה אמש (חמישי) האגודה הישראלית לתקשורת "מתנגדת להצעה להנהיג קוד אתי, אשר עלול לפגוע בחופש האקדמי ובחופש הביטוי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. האגודה מזהירה מפני תקנות שנכללות בהצעה ושעלולות למנוע שיח חופשי, מושכל ומעמיק בנושאים העומדים על סדר יומה של החברה הישראלית, שהוא מרכיב משמעותי במיוחד במחקר ובהוראה של תקשורת. האגודה מצטרפת לביקורת של ועד ראשי האוניברסיטאות על הצעת הקוד, ותומכת בדרישתו להותיר בידי המוסדות להשכלה גבוהה לקבוע את נהלי וכללי התנהלות הסגל האקדמי, ללא התערבות חיצונית. קוד אתי, בכל ארגון ובוודאי במוסדות אקדמיים, צריך להתגבש בשיתוף מלא של ראשי המוסדות האקדמיים וראשי ארגוני הסגל במוסדות האלה, בהתאם לנורמות ולכללים הנהוגים באקדמיה. האגודה קוראת לשר החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה לדחות את הצעת הקוד האתי ולאמץ את עמדת ועד ראשי האוניברסיטאות".

גם יו"ר האיגוד הישראלי לרווחה חברתית אספנט ישראל, ד"ר אבישי בניש (האוניברסיטה העברית), הביע את התנגדותנו לקוד האתי המוצע. לדבריו "אספנטישראל הוא ארגון הפועל ליצירת מודעות למחקר ולעשייה בתחום המדיניותבמטרה לשמש במה לדיון בסוגיות רווחה אקטואליות וארוכות טווח באמצעות הצגת מחקרים ומפגש חוקרים ואחרים העוסקים בהפעלת שירותים חברתיים וביישום מדיניות חברתית בישראלבמסגרת אספנט ישראל פועלת גם קבוצה של אנשי אקדמיה מתחומים שונים העוסקים בחקר ובהוראה של תחום המדיניות החברתית. בשם אנשי האקדמיה נציין כי הדרישה להימנע 'מכל פעילות שיש בה תמיכה ישירה בעמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת' עלולה לפגוע קשות בהוראת תחום המדיניות החברתיתובדיון הפתוח בהרצאות, בכנסים, בסדנאות ובימי עיון שאנו מארגנים ובהם משתתפים מרצים מהאקדמיהאיסורים מסוג זה יפגעו בליבתה של העשייה האקדמית כמו גם ביכולת שלנו לדון בנושאי מדיניות חברתית עם הסטודנטים שלנו".

האגודה הישראלית לחקר התיאטרון פנתה אתמול למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בדרישה שלא לדון בקוד האתי המוצע. "האגודה הישראלית לחקר התיאטרון קוראת למועצה להשכלה גבוהה לדחות את הקוד האתי שחיבר פרופסור (אמריטוס) אסא כשר לאוניברסיטאות ולמכללות. קבלת הקוד תגביל במידה ניכרת את האוטונומיה של המוסדות האקדמיים, ותפגע בעקיפין ובמישרין גם במחקר – לא רק בהוראה. הקוד הזה יכתים את תדמיתה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, ותפגע פגיעה חמורה בחופש הביטוי, בחופש המחשבה ובדיון האינטלקטואלי – שהם היסודות החיוניים ביותר להתפתחות המדע והתרבות של החברהכחוקרי תיאטרון, תחום של מחקר, פרקטיקה ואמנות, אנו מודעים היטב לסכנות שהתערבות שלטון מעין זו במוסדות המחקר וההוראה יוצרות. כך נאמר בהודעה בחתימת פרופ' אמריטוס שמעון לוי (אוניברסיטת תלאביב), יו"ר האגודה הישראלית לחקר התיאטרון. בניגוד לעמדת ארגון הסגל הבכיר באוניברסיטת בר אילן חברות וחברי סגל ועו"ד חברתיים בפקולטה למשפטים "מזדהים עם מכתב ה'תגובה להצעת הקוד האתי' אשר הופץ עלידי ראשי ארגוני הסגל הבכיר של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בןגוריון, ומבקשים להבהיר כי איהצטרפות ארגון הסגל של אוניברסיטת בראילן אינה משקפת את עמדת החתומות והחתומים מטה". על המכתב חתמו: אורי אהרונסון, מיקי אלברשטיין, מרים ביטון, איתי ברסימןטוב, צילי דגן, רות הלפריןקדרי, רעות כהן, יאיר לורברבוים, קובי נוסים, יובל פלדמן, אורן פרז, קרן צפריר, שירי רגבמסלם, עמיחי רדזינר, רוני רוטלר, גלית שאול, ידידיה שטרן, שי שטרן, יותם שלמה, סיוון שלמהאגון, בני שמואלי ומנאל תותריג'ובראן.