האגודה לזכיות האזרח: הריסת בתי התושבים בקלנסווה נובעת ממניעים פוליטיים

"הריסת הבתים בקלנסווה בשבוע שעבר נגועה במניעים פוליטיים, אין לה מקום ואין לה הצדקה – הבניה ללא היתר ביישובים ערביים, במרבית המקרים, היא לא מבחירה, אלא בלית ברירה ומשבר הדיור והמצוקה התכנונית ביישובים הערבים היא עובדה שפשוט אי אפשר להתעלם ממנה, מדובר במצוקה של עשרות רבות של שנים שנובעת מהזנחה ואפליה ממסדית בוטה". כך נמסר מהאגודה לזכויות האזרח. לדברי האגודה רשות מקרקעי ישראל כמעט ולא משחררת אדמות, שטחי השיפוט ומרחבי התכנון ביישובים מוגבלים ביותר, תכניות המתאר לא מעודכנות ולא מאפשרות במקרים רבים הוצאה של היתרי בניה, הצפיפות הולכת וגוברת בתוך היישובים, והסיכוי לזוגות צעירים למצוא פתרונות מגורים מתקרב למצב שהוא כמעט בלתי אפשרי.

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בשנת 2014 מכרזים לבניית 38,261 יחידות דיור ביישובים היהודיים לעומת 1,844 יחידות דיור בלבד ביישובים הערביים. "כשמביאים בחשבון שהציבור הערבי מהווה 20% מכלל האוכלוסייה, מבינים שהסיכוי לדירה חדשה ביישובים היהודיים הוא פי 4 מאשר ביישובים הערביים." "אנחנו דורשים מהממשלה להקפיא את הריסת הבתים, לא לקדם את חוק קמיניץ שמבקש להחריף אף יותר את המדיניות הזאת ובמקום זאת לפתוח במסלול של הידברות עם נציגי הציבור הערבי עד לאישור תכניות מתאר והסדרת מתווה לבנייה חוקית בישובים הערביים כולל מתן אפשרות להסדרת בניה קיימת שנבנתה", נמסר עוד.

2017-01-16_191106

מפגינים ליד הבתים שנהרסו ביום שישי האחרון בקלנסווה (צילום: שבועון זו הדרך)

גם הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי גינה את הריסת הבתים. לפי עדויות אנשי אמנסטי ותושבים במקום, מאות שוטרים כיתרו את שטח הבתים שנהרסו וחסמו את הגישה למקום באלימות, באופן שתושבים וצוותי זכויות אדם תיארו כ"מזכיר שטח צבאי סגור". לדברי הארגון "התנהלות פסולה שכזו מגבירה את החשש מפני פגיעה בזכויות אדם ורצון להסתיר התנהלות לא חוקית. ההגעה בכוחות גדולים מעידה על תכנון מראש של המבצע, והגעתם באופן זה בלי התראה ראויה ובלי צו ראוי מזכירה משטרים חשוכים".

כמו כן "יש חשש שמניע פוליטי פסול הוא שהביא לעצם קיומו של המבצע להרס הבתים, חרף ההכרה באי תפקוד הרשויות התכנוניות באזור עשרות שנים. איש אינו מערער על זכות התכנון של המדינה, אבל צווי ההריסה הודבקו על הבתים רק כיממה לפני הריסתם, אך נשאו את תאריך 20 בדצמבר, מה שמעלה סימני שאלה מדאיגים על אופן ההתנהלות של הרשויות. גם לו בית המשפט החליט שלא להתערב או לאשר את הרס הבתים, לא ניתנה לתושבים ההזדמנות אמיתית לעתור בזמן".

 הילאל עלוש, ראש קמפיין אפליה באמנסטי אינטרנשיונל ישראל אמר: "ההחלטה להרוס ללא התראה מוקדמת את בתיהן של 11 משפחות שחלקן נותרו ללא קורת גג ומניעת הזדמנות אמיתית לפנייה לערכאות משפטיות נגד החלטה של גוף מנהלי הנתון לביקורת שיפוטית מעידות כי הממשלה מתעלמת ביודעין מחובתה להציע אלטרנטיבה לאזרחים שסובלים מהעדר תכנון מכוון ומחובתה לספק פתרון זמני לנפגעים. הממשלה  בראשות נתניהו ובהובלת השר ארדן מתנהלת כמו אחרון העבריינים, פועלת מתוך שיקולים פוליטיים על חשבון אזרחי ישראל הפלסטינים. יש לעצור את השיגעון הזה".