האגודה לזכויות האזרח: 'סטודנט – מותר לך להפגין בקמפוס'

האגודה לזכויות האזרח פרסמה לאחרונה "זכותון לסטודנט המפגין" ובו עיקרי החירויות הדמוקרטיות בקמפוסים בהשכלה הגבוהה. לדברי האגודה "תפקידה של האוניברסיטה אינו מתמצה במחקר ובהוראה, אלא גם בהכשרת הסטודנטים והסטודנטיות להשתתפות פעילה בהליך הדמוקרטי".

2018-10-25_194634

הפגנת סטודנטים נגד העסקה קבלנית ולמען העסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: תא הסטודנטים של חד"ש)

לדברי האגודה, האוניברסיטה יכולה להגביל את חופש הביטוי רק כשיש ודאות קרובה לסכנה ממשית לשלום הציבור. מותר לכן:  להפגין בשטח האוניברסיטה תחת כיפת השמים, להפיץ כרוזים בכניסה לאוניברסיטה ובתוך הקמפוס, להשתמש בחדרי לימוד ובאולמות לצורכי מפגשים, הרצאות ואירועים, להחתים על עצומות ולתלות מודעות בלוחות מודעות.

כמו כן "המוסד האקדמי חייב לאפשר למפגינים להתבטא ולהגן עליהם מפני התנכלות, באמצעים העומדים לרשותו. רק אם ההגנה על המפגינים או המשתתפים באירוע המחאה אינה אפשרית, גם עם סיוע מבחוץ, רשאית האוניברסיטה למנוע את קיום הפעילות הציבורית".

האגודה סבורה ש"התניית פעילות ציבורית בקמפוס במימון שכר מאבטחים או בתשלום אחר מהווה 'תג מחיר' להבעת דעות במוסד אקדמי ונותנת פרס לאלימות. זוהי דרישה פסולה, ואפשר לפנות אלינו בכל מקרה של הגבלה כזו".

יצוין שפרויקט דוקורייטס באגודה לזכויות האזרח נועד לליווי מפגינות ומפגינים ולתמיכה בהם. "אנחנו מציעות לפעילות ולפעילים ייעוץ ומידע על זכויות, סיוע בליווי בהגשת בקשת רישיון להפגנה ובהתמודדות עם תנאים לא חוקיים מצד המשטרה, סדנאות צילום לתיעוד הפגנות ואירועי מחאה, סדנאות על זכויות בעת הפגנה ומעצר, זכותונים מודפסים במגוון נושאים ואפשרות לשאול ציוד צילום ומגפונים".

הקו חם להגנה על חופש הביטוי והמחאה: 052-8606023.

הזכותון לסטודנט המפגין:

https://docs.wixstatic.com/ugd/01368b_75e6751736bc4e309a3a8e3584a42a6d.pdf