האגודה לזכויות האזרח מתנגד סגירת התיק נגד אל"מ שומר שהרג צעיר פלסטיני

האגודה לזכויות האזרח הגישה השבוע ערר ליועץ המשפטי לממשלה נגד החלטת הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את תיק החקירה על מותו של מוחמד עלי כוסבא על ידי אל"מ ישראל שומר ביולי 2015 כך נמסר היום. הערר הוגש בשם משפחתו של כוסבא, בעקבות ההחלטה לסגור את התיק למרות חומרת המעשה והסתירות בעדותו של אל"מ שומר.

2017-03-22_194924

אל"מ ישראל שומר (צילום: דובר צה"ל)

ב-3 ביולי 2015 נסע מפקד חטיבת בנימין דאז, אל"מ שומר, לכיוון מחסום קלנדיה בג'יפ לא ממוגן ואיתו שלושה חיילים. בשלב מסוים הגיח מוחמד כוסבא בן ה-17, יידה אבן גדולה בשמשת הג'יפ והחל לברוח. המח"ט יצא מהג'יפ, רדף אחריו וירה לעברו שלוש יריות מהירות. שתיים פגעו בגבו של כוסבא והוא נפל על הקרקע. אל"מ שומר התקרב לכוסבא וראה שהוא שוכב על הקרקע כשדם רב סביבו. הקצין והחיילים חזרו לג'יפ ונסעו משם, מבלי שהגישו לו סיוע ומבלי להזעיק סיוע רפואי. מאוחר יותר נקבע מותו.

לאחר האירוע נפתחה חקירת מצ"ח. עיון בתיק החקירה מלמד שאל"מ שומר שינה גרסאות לאורך החקירה. תחילה טען כי ירה מכיוון שכוסבא עמד עם פניו אליו והחזיק חפץ בידו. רק בשלב מאוחר יותר, לאחר שצפה בסרטון שמראה שכוסבא ברח ממנו, הודה כי חרג מנהלי הפתיחה באש כשירה לעבר גבו של קטין שנמלט תוך כדי ריצה ומבלי שהיווה סכנה. אל"מ שומר הודה שירה מבלי לכוון כנדרש, אך טען ש"לא מדובר בירי רשלני אלא בשגיאה מקצועית", מפני שלתפיסתו רשלנות היא "מקרה בו הירי פוגע באדם חף מפשע, ביודעין שהוא חף מפשע". באגודה מבהירים כי זוהי פרשנות שגויה של המושג "רשלנות", שאינה עולה בקנה אחד עם הפרשנות המקובלת בדין הפלילי.

בערר מפורטות הסתירות בין עדותו הראשונה של שומר לעדותו השנייה, והסתירות בין עדותו לבין עדויות החיילים שהיו עמו. לעמדת האגודה, עקב חומרת המעשה, שינויי הגרסאות והסתירות, החלטת הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את החקירה אינה סבירה. היא משדרת מסר חמור של זלזול בחיי אדם וזלזול בחשיבות ההקפדה על הוראות הפתיחה באש. אמנם כוסבא יידה אבן גדולה לעבר החיילים, מה שהיה עלול לגרום לפגיעה בחיי אדם, אך ברור שירי המכוון לפגוע באדם בעת שלא מהווה סכנה הרי הוא עבירה פלילית. אל"מ שומר עצמו הודה בסופו של דבר שלא השתמש בכוונות כשירה, והגדיר את תגובתו כ"שגיאה מקצועית".

" למערכת אכיפת החוק יש חובה להעמיד לדין את מי שהפר באופן בוטה את הוראות הפתיחה באש וגרם למותו של אדם. העובדה שמדובר במקרה הזה בקצין בכיר, שאמור לשמש דוגמא לחייליו, הופכת את סגירת התיק לחמורה עוד יותר ואת ההחלטה של הפצ"ר לזועקת לשמיים. סגירת התיק מביעה זלזול בחיי אדם, ומתנערת מהאחריות לזכויות הפלסטינים. אנו דורשים מהיועץ המשפטי לממשלה שיורה לתביעה הצבאית להעמיד לדין את אל"מ שומר באשמת הריגה או לכל הפחות באשמת גרימת מוות ברשלנות", מסרה עו"ד רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את הערר.