האגודה לזכויות האזרח דורשת להפסיק להקים מכלאות למפגינים נגד שלטון הימין

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (שני) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וביקשה ממנו להורות למשטרה להפסיקה את השימוש בשיטת ה"קטלינג", טקטיקה שהמשטרה משתמשת בה לדיכוי ההפגנות האחרונות בתל אביב ושמקורה בארה"ב. במסגרת שיטת דיכוי זו, השוטרים חוסמים מכל הכיוונים את המפגינים ומאפשרים להם לצאת רק באיטיות רבה, לעתים אחרי שעות, ותוך רישום פרטיהם. "כליאת האנשים נעשית באופן אקראי וקולקטיבי וכוללת גם מפגינים שמתגוררים בטווח 1,000 מטרים וגם עוברי אורח ובהם גם קשישים וילדים", נכתב בפנייה ליועמ"ש.

בפנייה נכתב כי סגירת המפגינים נמשכת לעתים שעות. "מעדויות שאספנו עולה כי אנשים נרמסו כתוצאה מהצפיפות הרבה, חוו התקפי חרדה, נאלצו לעשות צרכים מאחורי עצים ופחים, נאלצו לעתים לטפס מעל גדרות בדרך לא דרך כדי לצאת מהמכלאה וחלקם חשו ברע והתחננו לשווא בפני השוטרים שיאפשרו להם לצאת". עוד נכתב, כי ככל הידוע, השימוש הראשון באמצעי בהפגנה נעשה בחודש יולי בירושלים, שם כותרו מפגינים לאחר שמחו מול מעון ראש הממשלה, ואז גם נעשה כלפיהם שימוש במכת"זיות.

לטענת האגודה, השיטה אינה חוקית. "להגבלה קולקטיבית של חופש התנועה של קבוצת אנשים, גם אם מדובר בהתקהלות בלתי חוקית, אין כל עיגון בחוק", כתבו עורכי הדין אן סוצ'יו וטל חסין. "לא יכול להיות ספק, כי פגיעה קשה כל כך בחירותם של אנשים באופן קולקטיבי מחייבת הסמכה מפורשת בחוק".

יצוין ששאלת דיכוי ההפגנות בידי המשטרה עמדה במרכז הדיונים בוועדת הפנים בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) והוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד). הדיון בהפגנות התקיים לאחר פניות של מאות מפגינים על אלימות מצד המשטרה, ובמהלכו נשמעות עדויות מצד מפגינים שנפגעו מהמשטרה.

בפתח הדיון אמרה ח"כ חיימוביץ: "אני מוטרדת. בדיון נתמקד בהפגנות ומאסרים אלימים דרך הטיפול בהתקהלויות עד אכיפה בררנית שגורמת לאי אמון במשטרה. למרות שהגיעו מאות עדויות של מפגינים שסבלו מאלימות משטרתית, לא ראויה מטרת הדיון לייצר תיקון ולא כאוס. כולנו ראינו את התמונות בטלוויזיה כשמפגינים נעצרים בכח בלתי סביר, פרשים ואופנועים שדוהרים לתוך ההמון, שוטרים שזורקים דלי על ראשם של ילדים. לאור הרגישות הגדולה אני בעצמי יצאתי לשטח כדי לראות מה קורה בהפגנות. כבר שבועיים שאני נוכחת ורואה מקרוב ובמקרים רבים אני רואה שהמפקדים בשטח מנסים לפשר ולמצוא את קו האמצע בין התקנות הבלתי ניתנות לאכיפה לבין הצורך לאכיפה".

בוועדה הוקרן סרטון של פרשים מפזרים הפגנה ובו נראית המפגינה אפרת קל מופלת על ידי סוס. לדבריה, "המשטרה עצרה את התהלוכה אז המפגינים עברו לרחוב אחר. הגענו למצב שהמשטרה כולאת אותנו ברחוב ואי אפשר לצאת או להיכנס. המפגינים ניסו לברוח מאלימות הפרשים. עברתי שתי מכלאות, בשלישית סגרו עם הסוסים. הפרשים מהחלו להיכנס לתוך הקהל . רצתי לכל הכיוונים, היה חסום בפינת הרחובות המסגריצחק שדה. הכל היה סגור. לא הספקתי לקפוץ מעל מחסום ומצאתי את עצמי תחת רגליים של סוס שדרך עלי. נפלתי לאחור. אנשים עצרו את הסוס. לא יודעת מה היה קורה אם לא היה עוצר. רגל שמאל שלי נשברה. יש לי שני שברים בכף רגל שמאל. אני עם גבס לשישה שבועות לפחות".

מפגין נוסף שנעצר במהלך אחת ההפגנות, אלק אפרומוב, סיפר כי הוא הושם בתא המעצר עם החשוד בדריסת מפגינה בתל אביב. דבריו, באחד בלילה באו אליו הביתה שוטרים לגבות ממנו עדות כדי שיוכלו להאריך את מעצרו: "הגיעו באחת בלילה. אמרו לי תרד למטה. לא אמרו על מה. אמרו אתה מעוכב לקבלת עדות".

ח"כ קטי שטרית (ליכוד) הצטרפה לדיון ואמרה כי היא "מגנה אלימות כלפי מפגינים, אך באותה מידה אני מגנה אלימות מילולית ופיזית כלפי שוטרים. אלפי שוטרים נכנסו לבידוד בחודשים האחרונים בעקבות ההפגנות". על כך הגיב ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת): "זהו שקר. זה לא נכון עובדתית, אי אפשר לשקר כל הזמן".