דרעי הבטיח אבל לא קיים: 449 פלסטינים לא יזכו במעמד תושב קבע או ארעי

שנה לאחר הבטחתו, שר הפנים אריה דרעי הודיע כי 449 פלסטינים שאמורים היו לקבל מעמד בישראל במסגרת איחוד משפחות, לא יזכו במעמד תושב קבע או ארעי משום שאינם עומדים בקריטריונים שהציב המשרד. לפי דרעי, 106 מהבקשות סורבו מסיבות פליליות או ביטחוניות. על כך נמסר ב"הארץ".

2017-05-29_203351

ח"כ עאידה תומאסלימאן (צילום: אל אתיחאד)

בשנה שעברה הגישו המוקד להגנת הפרט וכמה עורכי דין עתירה לבג"ץ לאחר שהמדינה לא העניקה מעמד לאלפי פלסטינים שהתחתנו עם אזרחים ישראלים. בתגובה לעתירות, הודיע השר דרעי לבג"ץ באפריל 2016 כי בכוונתו להעניק אשרות לכ-2,000 פלסטינים המתגוררים כיום בישראל עם היתרי שהיה זמניים אך ללא מעמד או זכויות סוציאליות.

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הגישה לאחרונה שאילתא לדרעי בעניין, בניסיון להתחקות אחרי גורל הצהרתו. בתגובה לשאילתא, העביר השר בשבוע שעבר מסמך שבו ציין כי מאות פלסטינים שהופיעו ברשימות לא יקבלו את האשרה. "מתוך 2,020 מקרים פוטנציאליים לשדרוג מעמד 1,533 נמצאו מתאימים להחלטה ומעמדם שודרג למעמד ארעי. 449 בקשות אחרות נמצאו על ידי השר כלא רלוונטיות", כתב דרעי וציין כי 106 מהבקשות שנבחנו סורבו מטעמים פליליים וביטחוניים.

יצוין שהאוסרת על איחוד משפחות בישראל מוארכת מדי שנה מאז 2003 ומטילה מגבלות על מתן אזרחות או היתרי שהייה בישראל לפלסטינים שנישאו לישראלים, כמו גם לאזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק המבקשים לקבל מעמד על רקע איחוד משפחות.

ח"כ תומאסלימאן הדגישה כי "ההבטחה של משרד הפנים מהשנה שעברה מהווה את המינימום של המינימום, ואפילו בזה לא הצליחו לעמוד". לדבריה, "הנתונים האלה מעידים על העוול המתמשך שגורם איסור איחוד המשפחות. מאחורי כל בקשה שנדחית ישנו סיפר שלם של משפחה שכל אשמתה שנולדה פלסטינית וששפת האם שלה הינה ערבית".