די לעושק הוותיקים: גמלאים הפגינו בכיכר רבין נגד הקיצוץ בפנסיה

כאלף גמלאים מרחבי הארץ השתתפו אתמול (שלישי) בעצרת מחאה שנערכה בכיכר רבין בתל אביב. הגמלאים מחו נגד הקיצוץ המתוכנן של 1.2% בפנסיות של הקרנות הוותיקות, והדרתם של קשישים מהחברה וממקומות העבודה בעקבות משבר הקורונה.

"די לעושק הקשישים", גמלאים מפגינים בכיכר רבין, אתמול (צילום: הסתדרות הגמלאים)

 

ברחבי הכיכר הוצבו כיסאות, במרחקים שווים, כדי להקפיד על הריחוק הנדרש בהתאם להנחיות הקורונה. עוד הוצבו ברחבי הכיכר מייצגים שונים, כמו "כלוב הבדידות", לצד הצגות וריקודי רחוב שהציגו את מצוקותיהם. לצד זאת נערכו לבאי אירוע המחאה סדנאות ציור וגרפיטי מחאתי, סדנת כתיבת שירי מחאה וסדנה להכנת שלטי מחאה.

"הגמלאים לא חוששים יותר, לא יכול להיות שסוגרים אותנו בבתים, אנחנו יודעים לשמור על עצמנו יותר מהצעירים", אמר בעצרת יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, על ההצעות להגביל את פעילותם של אזרחים ותיקים בישראל במסגרת ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

יצוין שקרנות הפנסיה הוותיקות הודיעו אשתקד על הפחתה בקצבאות "בעקבות אי-העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64", כפי שטוען שר האוצר ישראל כ"ץ.

בעקבות המחאות, מנהלת רשות שוק ההון דאז, דורית סלינגר, החליטה לדחות את הקיצוץ עד ל-1 באפריל 2020, לאחר שמשרד האוצר הציע להעלות את גיל הפרישה לנשים, אך בשל שלוש מערכות הבחירות בשנה וחצי האחרונות לא הגיש המשרד את הצעת החוק לאישור הכנסת. באפריל סיכמו מנהל רשות שוק ההון משה ברקת ושר המשפטים אבי ניסנקורן (אז רק ח"כ) על דחייה נוספת לחודש ינואר 2021, כדי למצוא פתרון קבע שימנע פגיעה באזרחים הוותיקים. הקיצוץ המתוכנן בקרנות הפנסיה הוותיקות צפוי להפחית כ-1,000 שקלים בשנה מקצבותיהם של כ-270 אלף מבוטחים. קצבאות אלה נשחקו כבר בכ-27% בעשור האחרון, בשל הצמדתן למדד ולא לשכר הממוצע.

 

עוד בנושא: בגיליון השבוע של "זו הדרך", עמ' 6