דיון סוער על מצבן של הנשים בעזה בוועדה לקידום מעמד האישה; מק"י וחד"ש מגבות את ח"כ תומא-סלימאן

דיון סוער נערך אתמול (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת בשאלת מצבן של נשים חולות סרטן פלסטיניות בצל הסגר על רצועת עזה. חברי כנסת מהמחנה הציוני, יש עתיד, כולנו והליכוד יצאו נגד הטיפול הנושא, בטענה כי הוא חד צדדי ומקדם אג'נדה פוליטית. במהלך הדיון סולקה ח"כ ענת ברקו (הליכוד) על ידי יו"ר הוועדה ויוזמת הדיון, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת)קיומו של הדיון פורסם לראשונה בשבוע שעבר באתר מק"י.

2018-06-05_220559

חולה פלסטינית במחסום ארז (צילום: אקטיבסטילס)

פעילי רופאים לזכויות אדם (רל"א) הציגו במהלך הדיון נתונים שלפיהם בכל בתי החולים ברצועת עזה אין טיפולי הקרנות לחולי סרטן, וטיפול הכימותרפיה נערכים בצורה חלקית לנוכח המחסור בתרופות. הפעילים ציינו כי גם הניתוחים להסרת גידולים מתקיימים בצמצום בשל מחסור בציוד רפואי הולם.

"עבור חולות הסרטן בעזה מנגנון ההיתרים השרירותי פוגע קשות בסיכויי ההחלמה, או באפשרו להאריך את חייהן", אמרה מור אפרת מרל"א. "חבל שנציגי הממשלה והצבא לא טרחו להגיע לדיון ולתת תשובות מדוע נשים לא מקבלות היתרים ללא הצדקה. נגישותן של חולות הסרטן מעזה לטיפול רפואי הוא קודם כל עניין אנושי שצריך לאחד את כל מי שחיי אדם יקרים לו", הדגישה.

לפי נתוני הארגון, 54 חולים מעזה מתו בזמן שהמתינו לאישורי הכניסה לישראל. 46 מתוכם היו חולי סרטן. בארגון הדגישו כי לפי נהלי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, יש להגיש את בקשת הכניסה לישראל 23 יום לפני מועד הטיפול כדי לקבל אותו בזמן, אך חולות רבות מחכות במשך חודשים ארוכים ואף יותר מחצי שנה לקבלת התשובה.

ד"ר ערין חאג' יחיא, פעילה רל"א המבקרת ברצועה באופן תדיר, אמרה כי "בעזה חולים סופניים מתים בסבל אדיר, כי לא ניתנות להם תרופות להקלה בכאב. החולים הופכים לסופניים רק כי הם לא מקבלים אישור כניסה לטיפול רפואי בישראל. נשים לא מצליחות להגיע ממעבר ארז לבתי החולים, כי אין להן כסף לאוטובוס לבית החולים או לשהייה בסיסית בישראל בזמן קבלת הטיפול".

לפי הדו"ח של ארגון "גישה" שנמסר בדיון על מצבן של הנשים בעזה, שיעור האבטלה בעזה עומד על 49% ובקרב הנשים בעזה השיעור חצה את רף ה-70%. "ישנן משרות ספורות ברצועה והן מוצעות קודם כל לגברים", אמרו חברי הארגון.

"רוב הנשים ברצועה מועסקות בהוראה ובסיעוד, רק אחוז קטן מהן מחזיקות בהיתרי סחר", אמרה קמר טהא, רכזת מידע בארגון. "הסגר בעזה משפיע גם על חיי המשפחה. התנועה מהרצועה לגדה מוגבלת מאוד ואין כמעט תנועה של מסחר למעט מקרים הומניטריים חריגים". "בני משפחה שמפוצלים בין עזה לגדה יכולים לבקש מישראל להיפגש רק במקרה של מוות, חתונה או מחלה מסכנת חיים של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. האימהות עומדות בפני בחירה קשה להישאר ברצועה עם ילד חולה, או להשאיר מאחוריה ילדים קטנים?".

ח"כ תומאסלימאן הדפה את הטענות נגד הדיון. "ועדת קידום מעמד האישה לא יכולה לדון במצבן של הנשים העזתיות?", תהתה תומאסלימאן. "ועדת חוץ וביטחון כן יכולה והוועדה לקידום מעמד האישה לא יכולה? מותר לנו לדון רק בזכויות נשים בעבודה ובאקדמיה או בהטרדות מיניות, אבל חס וחלילה שהנשים לא ידברו על פוליטיקה?".

יו"ר הוועדה ציינה כי רוב נציגי משרדי הממשלה שהוזמנו לדיון לא הגיעו. ח"כ מירב בןארי (כולנו) קטעה אותה: "למה שהם יגיעו לדיון כזה? למה את לא דנה במצבן של נשות שדרות והנשים בעוטף עזה?". בתגובה, הבטיחה ח"כ תומאסלימאן שתאפשר גם לנשים שמתגוררות ביישובי העוטף לדבר במהלך הדיון. גם ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) קרא תוך כדי הדיון "זה פשוט הזוי מה שקורה כאן".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הגיעה לוועדה כדי לתמוך בתומאסלימאן, בניגוד לחלק מחברי מפלגתה שהתנגדו לדיון. "זכותך המלאה לכנס את הוועדה לצורך קידום אינטרס פוליטי ואג'נדה פוליטית", אמרה יחימוביץ'. "לגופו של עניין, הבעיה של אוכלוסיית עזה היא גם הבעיה של מדינת ישראל. המצב בעזה הוא על סף פיצוץ וזה יתפוצץ עלינו. ברור לכולם שעזה היא גיהנום, וממקום כזה יוצאים דברים גיהנומים".

יצוין ש-31 רופאים אונקולוגים מבתי חולים בישראל פנו ביום ראשון האחרון למשרד הבריאות ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, בקריאה לאפשר לפלסטיניות חולות סרטן מרצועת עזה לצאת לטיפולים רפואיים דחופים ומצילי חיים בישראל ובגדה המערבית. לדברי הרופאים, בהם ראשי מחלקות ורופאים בכירים, הקריאה מגיעה על רקע קשיים גוברים להעניק טיפול רציף לחולות הסרטן המתגוררות ברצועה, הנדרשות להגיע באופן קבוע לטיפולים. לפי החתומים על הפנייה, בהחמרת המדיניות במתן היתרי יציאה מהרצועה, ישראל פוגעת בבריאות חולות הסרטן.

"אין ספק שסיכויי ההחלמה והיכולת להקל על סבל של חולי סרטן גבוהים יותר ככל שהאבחון והטיפול ניתנים מוקדם יותר, ומנגד גם אין כל ספק שעיכוב באבחון וטיפול יכול להוביל להתקדמות המחלה ומוות שהינם ברי מניעה", כתבו הרופאים בפנייתם. עוד כתבו: "אין הצדקה לעכב את בקשות החולות במשך חודשים ארוכים, כיוון שלכל עיכוב משמעויות הרות גורל על סיכויי החלמתן וחייהן". על המכתב חתומים בין היתר מנהל היחידה להקרנות בבילינסון פרופ' אייל פניג, ראש המחלקה לסרטן השד באסף הרופא ד"ר אלה עברון, ראש המחלקה האונקולוגית באסותא חיפה ד"ר עבד אגברייה, האונקולוגית הבכירה פרופ' בלה קאופמן, ורופאים אונקולוגים מבתי חולים נוספים, בהם איכילוב, הדסה, שיבא ונהריה.

לדברי פרופ' קאופמן, חברת הנהלת רופאים לזכויות אדם, "דווקא על רקע האלימות בגבול עזה, הסיפור של חולות הסרטן ממחיש עד כמה מדיניות ישראל מול האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה שוברת שיאים של אטימות. חולות הסרטן זקוקות לטיפול מיידי, חלקן לצורך הצלת חיים, ומניעתו מהן אינה סבירה לפי כל אמת מידה אתית, הומניטארית או בינלאומית בין אם הדבר נעשה מטעמי ביורוקרטיה שלעולם אינה נגמרת או באמתלות 'ביטחוניות' שתמיד אפשר לשלוף. על ישראל לגלות מחויבות מוסרית בסיסית ולאפשר לאלתר את יציאת החולות לצורך קבלת טיפול רפואי".

אמש פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הודעת גינוי "לכל ניסיונות הממשלה להשתיק את הקול המתנגד לכיבוש, למצור ולפשעי המלחמה של הממשלה ברצועה ובכל השטחים הכבושים. הקול הזה ימשיך להדהד במרחב הציבורי, בהפגנות ופעולות מחאה וגם בכנסת".

"מק"י וחד"ש מחזקות את ידיה של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ח"כ עאידה תומאסלימאן על הדיון שקיימה בוועדה בנושא הנשים חולות הסרטן בעזה. ההסתה נגד עאידה, נגד יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה ונגד כל איש או אשת ציבור יהודי או ערבי שמבקר את מדיניות הממשלה הנפשעת בעזה – הוא חלק ממסע הדהלגיטימציה נגד האזרחים הערבים, וחלק מרמיסת המרחב הדמוקרטי. זהו המשך ישיר לאלימות המשטרתית בחיפה, ולדיכוי של ההתנגדות העממית ולהרג יותר ממאה מפגינים לא חמושים בעזה. מק"י וחד"ש קוראות לכל שוחרי השלום הצודק והדמוקרטיה בישראל, יהודים וערבים, להיאבק במדיניות זו ולהגביר את המאבק המשותף נגד הכיבוש ונגד האיום הפשיסטי." יצוין שח"כ תומאסלימאן היא חברה בלשכה הפוליטית של מק"י ומראשי חד"ש.