דיון סוער נוסף על 'חוק הלאום' הגזעני לקראת קריאה ראשונה בכנסת

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) קיימה אתמול (שלישי) דיון סוער נוסף להכנת הצעת "חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי" לקריאה ראשונההמחלוקת בדיון הוא החשש כי בחקיקה הגזענית המוצעת מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והשפה העברית כשפה רשמית העדיפה על פני השפה הערבית המוכרת כיום כשפה רשמית בישראל, יש בה כדי לפגוע בעיקרון השוויון של אזרחי ישראל הערבים המהווים כ-20% מאוכלוסיית המדינה

2017-09-27_211828

ח"כ ג'בארין נגד חוק הלאום המפלה (צילום: אל אתיחאד)

ח"כ לשעבר שכיב שנאן ששכל את בנו, רבסמל כמיל שנאן, בירי בהר הבית בחודש יולי האחרון, הוזמן להשתתף בדיון ואמר "אסור שהכנסת תוציא חוק שלא מבטיח את שוויונם של כלל האזרחים". לדברי שאנן בדבריו האזרחים הערבים בישראל "נולדו לתוכה, חיים בה ולא מתכוונים לוותר על אזרחותם. כולנו אוהבים את המדינה, נתנּו ונמשיך לתת לה" והוסיף, "אל תקברו אותנו מחוץ לבית הקברות, אל תתנו לנו להרגיש לא שייכים, אנחנו רוצים שותפות וקיום משותף. תדאגו שהמילה שוויון תעוגן באופן ברור".

גם השר וממנהיגי הליכוד בשעבר, דן מרידור, ביקר בדבריו את ההשמטה של עיקרון השוויון מנוסח החוק: "אני גאה לומר שתמכתי כשר משפטים בחקיקת חוקי יסוד זכויות האדם. כיהודי זה פוגע בי שהיהודים המופלים ונפגעי הרדיפות לא מצליחים להעביר שוויון כי יש התנגדות בכנסת. בושה שהכנסת לא עשתה זו והמשך חקיקה כזו יהיה כישלון", אמר מרידור. "אם צריך משהו לתקן הוא לעשות מה שבית המשפט עשה הוא קבע בפרשנותו את השוויון כעקרון יסודי חוקתי. ניצחנו בהקמת המדינה והערבים הפסידו. צריך לנהוג באורח יהודי אנושי וחכם ולזכור שגם כיבוד מלא של חוקה לא יהיה אם תהיה הדרה", הוסיף. ביחס לסעיף בהצעת החוק הקובע כי במקום בו בית המשפט לא ימצא תשובה בחקיקה קיימת או תקדימים משפטיים מורשת המשפט העברי היא שתכריע אמר מרידור, "זו מורשת אדירה אבל ההלכה לא יכולה להיות מקור מחייב לפסיקה בישראל אלא מקור השראה".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש כי ביטול עיקרון השוויון מהווה סתירה ביחס למגילת העצמאות וכי "כל ההוראות שמעגנות את עליונות האזרחים היהודיים אומרות שאין אזרחות שוויונית לכלל האזרחים ולכן קובעות סיווג אזרחות על בסיס אתניאזרחות סוג א' ליהודים ואזרחות סוג ב' לכל מי שאינו יהודי. בכך מכשירה ההצעה מדיניות מפלה כלפי האזרחים הערבים וסותרת את הכרזת העצמאות".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הוסיפה כי עיקרון השוויון אינו מפלה רק בין יהודים לבין ערבים אלא גם בתוך היהודים עצמם, "הצעת החוק מתייחסת למורשתו התרבותית וההיסטורית של העם היהודי והדת היהודית, אבל מה היא ביחס לנשים וביחס לזכאי עלייה על פי חוק השבות שאינם יהודים על פי ההלכה? מה מעמדה של קהילת הלהט"ב? כל עוד אין את ערך השוויון בתוך החוק, נמצא עצמנו בדיונים אינסופיים בבג"ץ. זו סכנה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחוק יסוד שגובר על כל החוקים".