דיון סוער בוועדת הכספים: הרשימה המשותפת דורשת לבטל את חוק קמיניץ הגזעני

דיור סוער נערך אתמול (שני) בכנסת בעקבות הדרישה של הרשימה המשותפת לבטל את חוק קמיניץ הימני. כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הכריז בתום הדיון כי בכוונתו לנסות ולסכם עם שר המשפטים אמיר אוחנה על הקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, הידוע בשם חוק קמיניץ. "אם נצליח בדרך הזו טוב, אם לא נחשוב מה לעשות, אי אפשר להמשיך ככה", אמר ונעל את הדיון.

הדיון בוועדת הכספים, אתמול, שדנה בחוק קמיניץ (צילום: אל אתיחאד)

את המהלך חקיקת החוק הובילה שרת המשפטים איילת שקד לשעבר, שסברה שהציבור הערבי נתפס ככזה שיספוג את עיקר הפגיעה. אולם כפי שהתברר במהרה, החוק הביא להחמרה ניכרת באכיפה גם כלפי עבירות בנייה במושבים ובקיבוצים. שקד אף התבטאה במהלך סוף השבוע האחרון בנושא כשציינה באופן ברור כי מטרת החוק הייתה להחמיר את עם הציבור הערבי, וכי היא לא צפתה את ההכבדה שנוצרה על החקלאים.

במהלך הדיון הוטחו האשמות בדבר גזענות בשר המשפטים אמיר אוחנה ובח"כ מיקי זוהר (הליכוד). זאת לאחר שעלה מדבריהם כי יש למצוא דרך להחריג את חברי המושבים והקיבוצים. זוהר טען ש"גם בחברה הערבית וגם חברי הכנסת הערבים יודעים שהחוק הזה הוא טוב". "אתה מדבר בשמנו? אתה חצוף", הטיח בו יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש).

אוחנה התייחס גם להצעה שהעלה ח"כ אבי ניסנקורן מסיעת כחול לבן, שמתנגדת לחוק, להקפאה של החוק למשך 5 שנים. "זו הצעה שגויה ולא נכונה, שאני לא מבין מאיפה מגיעה. מפלגה שחרטה על דגלה את שלטון החוק מבקשת לאפשר עבירות בנייה? עבריינות? אבל כשאומרים בסיעת כחול לבן שירכיבו ממשלה עם סיעה ערבית אני מבין מאיפה באה ההצעה הזו". הדברים זכו לתגובות נזעמות מצד יושבים באולם.

בתום הדיון מסר ח"כ עודה ש"אמיר אוחנה ברח מהדיון על חוק קמיניץ אחרי שביקש לקדם הריסות לערבים והסדרה ליהודים. השר זמני אבל הבושה תישאר הרבה אחרי שהממשלה החולה הזאת תחלוף." לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "בוועדת הכספים קראו זוהר ואוחנה לאכיפה בררנית הריסת בתים לערבים והסדרה ליהודים. הגזענות של הליכוד לא מפתיעה כבר אף אחד, ומי שבכל מדינה מתוקנת היו נחשבים לפשיסטים מוקצים, יושבים היום בעמדות מפתח בזכות נכונותם להתרפס בפני הגזען הראשי המושחת מבלפור".

ח"כ יוסף כ'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגיש ש"חוק קמיניץ נולד בחטא, והוא הוסיף עליו גם פשע. עם מחסור של 6000 יחידת דיור בשנה וצפיפות נוראית ביישובים הערבים, חובת הממשלה לתכנן ולבנות במקום להרוס. החוק נהיה מכשיר בידי ממשלת הימים הקיצוני להמשך ייהוד הקרקע והפיכת היישובים הערבים לשכונות עוני ומצוקה. חוק קמיניץ הוא חוק גזעני ודרקוני, שנחקק במטרה למנוע התפתחות היישובים הערבים וכדי להמשיך את ייהוד הארץ, תוך הפיכת האזרחים הערבים לעברייני בנייה. הרשימה המשותפת מכוונת להשפעה ולעשייה אמיתית למען הציבור, וביטול חוק קמיניץ הוא אחת המטרות המרכזיות שלנו".