דיון בפגרה של ועדת העבודה בעקבות הקטל הגובר באתרי הבנייה; ח"כ חנין: הממשלה מדברת ולא עושה דבר

"ממשלת הימין מדברת ומדבררת, אבל בפועל לא עושה דבר כדי לעצור את התאונות הקטלניות בענף הבנייה, שמספרן הולך וגדל". כך מסר הבוקר (שישי) ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) לקראת דיון דחוף במשבר הבטיחות החמור באתרי הבנייה שיתקיים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ביום חמישי הקרוב. הדיון יתקיים במהלך פגרת הכנסת, וזאת במענה לבקשות הקבוצה למאבק בתאונות בניין וסיעת חד"ש בהסתדרות. ח"כ חנין מסר שבכוונתו לדרוש אכיפה "במציאות ולא על הנייר" של תקני הבטיחות. "חיי העובדים קודמים לרווחים", הדגיש.

2018-09-07_171231

הפגנה ביום רביעי האחרון בשכונת צהלה היוקרתית שבצפון תל אביב מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר (צילום: נרתמים)

עו"ד הדס תגרי, המרכזת את הקבוצה למאבק בתאונות בניין, מסרה "ביקשנו לקיים את הדיון נוכח העלייה התלולה במספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת שנה זו לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד, נוכח המחדלים החמורים בהתנהלות משרד העבודה והרווחה בנושא בשנה האחרונה ובהם ניהולו השערורייתי והבלתי אפקטיבי של מנגנון הטלת העיצומים הכספיים".

כמו כן "חרף ההבטחות טרם פורסמו המכרזים למשרות מפקחי בטיחות על אף כוח האדם הדל והתקנים הבלתי מאוישים והבטחות לאינספור. טרם פורסם המידע על תאונות לרבות הדו"ח השנתי לשנת 2017 ודו"ח חצי שנתי ראשון לשנת 2018; לא נפתח 'קו חם' לתלונות אודות הפרות בטיחות באתרי הבנייה ומענה בלתי אפקטיבי לתלונות; המשאבים האדירים שבמוסד לבטיחות ולגהות לא מנוצלים והממשלה לא מקדמת רפורמות חקיקתיות הכרחיות לשיפור מנגנוני איסוף המידע, ההרתעה והאכיפה". "לאלה נוספו בשבוע שעבר גם הוצאתם של מפקחי מנהל הבטיחות לחופשה מרוכזת בחודש הקטלני ביותר בשנה", הדגישה תגרי.

בכוונת הפעילים לדרוש נקיטת צעדים בהולים על ידי משרד העבודה והרווחה ובכללם גיוס כוח אדם של המוסד לבטיחות ולגהות לסיוע בפעולות האכיפה של מנהל הבטיחות התעסוקתית, פרסומם של מכרזים לגיוס מפקחים חדשים, ניסוח חקיקת חירום שתקנה למפקחי הבטיחות סמכות לסגור אתרי בנייה בהם הפקרות בטיחות נרחבת או חוזרת לפרקי זמן ממושכים, לפתוח קו חם לתלונות העובדים והציבור הרחב על ליקויי בטיחות באתרים ולהחיל ללא דיחוי את תקן הפיגומים האירופי.

יצוין שביום רביעי, כמאה פעילים מחור בשכונת צהלה היוקרתית שבצפון תל אביב מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר. זאת, בשל ריבוי תאונות הבנייה באתרים של החברה. תשעה פועלי בניין נהרגו באתרי החברה ושלושה נפצעו קשה מאז 2016. בין המפגינים חברי כוח לעובדים, הארגון הסביבתי מגמה ירוקה ופורום העובדים של חד"ש בתלאביב ויפו. על פי המידע שנמסר בהפגנה, מאז תחילת השנה נהרגו 30 פועלים באתרי בנייה ורחבי הארץ ושני עוברי אורח נוספים נהרגו במסגרת תאונות עבודה באתרים אלה.