דיון בכנסת על מתקני השב"כ: הממשלה מבקשת אישור לחוק עינוי של בני אדם

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי שטח מחיה במתקני שירות הביטחון הכללי -הוראת שעה), התשפ"א- 2021, ברוב של 20 תומכים מול 11 מתנגדים.

בית סוהר מגידו בו מוחזקים עצירים פלסטינים (צילום: בצלם)

 

ממשלת הימין מבקשת לקבוע באמצעות החוק שמרחב המחיה במתקני מעצר המיועדים לחקירות שבידי השב"כ ובטרם הוגש נגדם כתב אישום, יהיה לפי כללים שיקבע ראש הממשלה בהסכמת שר המשפטים, באישור ועדת השרים לענייני השב"כ וועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, וכי כללים אלה יהיו חסויים. כן מוצע לקבוע כי ההסדר ייקבע כהוראת שעה לשלוש שנים, אך שר המשפטים בהתייעצות עם ראש הממשלה, השר לביטחון פנים ובאישור הוועדה המשותפת, יהיה רשאי להאריך את תוקפה בשתי תקופות נוספות שלא יעלו על שנתיים כל אחת.

הצעת החוק הוצגה במליאה דווקא על-ידי שרת התיירות (!) אורית פרקש הכהן מכחול-לבן, שאמרה כי "הצעת החוק יוצרת איזון ראוי בין חירויות העציר וזכויותיו". ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) תקף בחריפות את הצעת החוק של הממשלה ואמר: "הנוסח המוצע כאן עוקף את העקרונות האלו ואת פסיקת בג"ץ תוך שימוש ציני בצרכי ביטחון. הוא מאפשר להחזיק בני אדם בתנאי התעללות לתקופות ארוכות למטרות השפלה ודיכוי, שבירת רוחם וגיוסם כמשת"פים של אנשים, רבים מהם צעירים שנעצרים באמצעות צווי מעצר מנהליים שהם ביטוי מכובס לחטיפה ושבי. אל תחשבו שזה יעצור בפלסטינים מלאבק על זכויותיהם".

"עניין בטחוני-לכאורה אין כאן, ועניין לוגיסטי אין כאן, כי למדינה היה את כל הזמן שבעולם למימוש פסיקת בג"ץ. אז מה מטרת החוק הזה? מטרת החוק הזה היא לתת עוד כלים בידי השב"כ והמדינה ככלל, להרתיע ולהעניש ללא משפט, באמצעות כליאה בתנאים שהוגדרו על ידי בית המשפט בלתי ראויים. זאת תכלית החוק, והוא כולל בתוכו את כל מה שנדרש כדי להאריכו שוב ושוב בצו וללא חקיקה ראשית. כלי עינויים נוסף, בידי מערכת דיכוי אלימה, שלא יודעת צדק ולא מכירה ביקורת", הדגיש ח"כ כסיף.

גם ח"כ היבה יזבק (בל"ד – הרשימה המשותפת) הצטרפה לביקורת: "מתקני המעצר של השב"כ הם מתקני הכליאה הצפופים ביותר. הם נסתרים מעיני הציבור והעצירים מנותקים לרוב גם מעורכי דינם ואין באפשרותם להתריע על תנאי אחזקתם ופגיעה בזכויותיהם".
לדברי ח"כ משה ארבל (ש"ס) "גם עציר הוא אדם. העובדה שממשלת ישראל לא העבירה תקציב ולא קידמה בינוי של מתקני כליאה נוספים שעומדים בתקן הזה זו חרפה. זה קריטי, חשוב ואנושי, זו חובה ערכית ומוסרית ואנו עומדים כאן היום עם הצעת חוק המבקשת לייצר מימד מסתורי ולפגוע בזכות הכל כך אנושית של עצירים מנהליים. ההצעה הזו לא נכונה ולא סבירה. אילו מדינת ישראל רצתה לדחות ולקבל עוד פרק זמן הייתה יכולה לפנות לביהמ"ש ולבקש ארכה ולא לבוא לכאן ולבקש את התמיכה שלנו לטובת עינוי בני אדם. מדובר פה על בני אדם, זה לא שאלה של קואליציה ואופוזיציה. העבודה שאדם לא יכול ללכת מעל 2 מטר היא לא הגיונית".

יצוין שהוועד נגד עינויים, רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט קראו לחברי הכנסת להתנגד לחוק, ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהילחם בו. מהוועד נגד עינויים נמסר "לצערנו הרב, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שמבקשת להחריג ולהוציא את עצורי השב"כ מגדרי פסק הדין התקדימי של בג"ץ בעניין צפיפות בתי הכלא – ולאפשר להמשיך ולהחזיק אותם בתנאים תת-אנושיים, שעליהם תפקח ועדה חשאית בראשות ראש הממשלה וראש השב"כ. לפי השב"כ, ההצדקה לכך היא ב'ביצוע פעולות חקירה המבוססות על ייחודיות מתקני החקירות' – במילים אחרות, השב"כ מודה שהתנאים המחרידים במתקנים דרושים כדי לשבור את רוחם של העצורים, שמוחזקים לעתים במשך חודשים ללא קשר עם העולם החיצון, וזאת על ידי גרימת סבל ומצוקה קיצוניים".

 

דבריו של ח"כ כסיף, אתמול, במליאת הכנסת:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/567899457516924