דיון בכנסת: עובדי תכנית שלבים המופרטת של משרד החינוך עומדים בפני פיטורים

ועדת החינוך התרבות והספורט, בראשות ח"כ רם שפע (כחול לבן) והוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימו אתמול (שלישי) דיון משותף על סכנת הפיטורים של עובדי ההוראה בתכנית שלבים המופרטת של משרד החינוך.

מורי שלבים מעניקים שירותי החינוך לילידם חולים המרותקים לביתם, על פי חוק חינוך חינם לילדים חולים, אשר נחקק ב-2001 ומאז מבוצעים באמצעות חברות קבלן. החל משנת 2015 השירותים ניתנים באמצעות תכנית שלבים, המופעלת עלידי "קדימה מדע".

הפגנה למען העסקה ישירה של מורי שלבים ונגד שר החינוך דאז, נפתלי בנט, במרכז תלאביב, דצמבר 2018 (צילום: כוח לעובדים)

משרד החינוך היה אמור להגיש תקנות לפי החוק לוועדת החינוך בשנת 2005, אולם רק באוגוסט 2018 הופץ תזכיר תקנות להערות הציבור, ובפועל עד כה התקנות לא אושרו בוועדה. במהלך השנה הודיע משרד החינוך על רפורמה, לפיה החל מ-1 בינואר הקרוב יינתן השירות לילדים החולים ע"י המשרד ישירות ולא תימשך ההתקשרות עם הקבלן. בשל כך היה חשש כי שנת הלימודים לא תפתח כסדרה עבור התלמידים החולים, והדיון המשותף של שתי הוועדות ביולי האחרון עסק בנושא זה. בסיכומו של הדיון אז דרשו הוועדות ממשרד החינוך לעדכן אותן, תוך חודש על המתווה הסופי של התכנית. אך טרם הוצג להן מתווה התכנית, כמו גם חשש מאי המשך ההעסקה של כ-700 עובדי התכנית אשר הכריזו סכסוך עבודה לאחר שקיבלו מכתבי פיטורין דבר המעמיד את הרצף החינוכי והטיפולי לילדים החולים בסכנה.

מנהלת תכנית שלבים מטעם "קדימה מדע", ד"ר דליה גורי, אישרה לחברי הוועדה כי אכן הוציאה מכתבי פיטורין לעובדי התכנית, בשל סיום ההתקשרות הצפוי, אך ככל שתקבל אישור רשמי ממשרד החינוך כי ההתקשרות הוארכה, מיד תמשוך אותם. אישור כזה טרם ניתן. נציגת כוח לעודבים המאגד את עובדי שלבים, יעל וולפנזון, אמרה לחברי הוועדה כי לעובדי התכנית לא ידוע על כל הארכה של ההתקשרות, וכי הם הסכימו לפתוח את שנת הלימודים למרות איום הפיטורין, לטובת הילדים, מתוך הנחה כי יהיה עימם דיאלוג כלשהו. מלבד פגישה אחת בה העבירו למשרד החינוך את כלל פרטי העובדים, לא עמדו איתם בקשר כלשהו, ובוודאי לא נוצר קשר לטובת המשך העסקת העובדים.

לקראת סופו של הדיון הודתה נציגת משרד החינוך כי התכנית עדיין מתגבשת. "אנו עוד בשלבי התארגנות הן להארכת התקשרות, והן למתווה הפעלת התכנית, הכולל את תנאי ההעסקה של העובדים שייקלטו". על כך העיר ח"כ ג'בארין: "מדאיגה מאוד העובדה שלכאורה משרד החינוך לא רואה 35% ממורי התכנית כמתאימים להעסקה, כאשר הם מלמדים ילדים בפועל כעת. משרד החינוך אמור לקבל אחריות ב-1 בדצמבר אך לא נראה כי הקצב מתאים לדברים, ולכן כדי לשמור על הרצף החינוכי לילדים יש לשקול את המשך העסקת המורים ולאפשר להם להיקלט במשרד כעובדים מן המניין במשרד החינוך".

סרטון: מצילים את תכנית שלבים

https://www.facebook.com/p2workers/videos/347488586339750