דיון בכנסת: יש לשנות את התפיסה מפינוי-בינוי להתחדשות עירונית אמיתית

יממה לפני שוועדה מיוחדת של הכנסת ("ועדת הרפורמות") מתחילה את דיוניה בהצעת החוק הממשלתית להקמת רשות ממלכתית להתחדשות עירונית, התקיים אתמול (שני) בכנסת כינוס מיוחד בהשתתפות ח"כים ומומחי תכנון וסביבה, שמטרתו לדון בהצעת החוק ובעקרונות של עירוניות מקיימת. בכינוס – שנערך במשותף עם "חיים וסביבה", ארגון-הגג של הארגונים הסביבתיים בישראל – הוצגה חוברת של ניירות עמדה בנושא, שנכתבו בידי ארגונים סביבתיים וחברתיים.

2015-07-28_211923

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) פתח את המפגש ואמר: "מטרת הדיון היא להשמיע קריאת כיוון ערכית של ארגונים סביבתיים וארגוני תכנון, ולתרום למהלך של הקמת רשות להתחדשות עירונית, שהיא דבר עליו אנחנו מברכים. זהו אחד המהלכים החשובים והגדולים שנעשים בתחום הבינוי במדינת ישראל, ויש בו סיכונים וחששות, בצד הרבה מאוד אפשרויות. הדיון כאן לא נועד להחליף את הדיון בוועדת הרפורמות, אלא להשלים אותו: להציג ידע וניסיון כדי לסייע בעיצוב דמותו של החוק".

לדברי ד"ר אמילי סילברמן, הקליניקה לתכנון עירוני באוניברסיטת העברית בירושלים, "בפרויקטים שבדקנו, לפחות 50% מהדירות היו מושכרות, ותופעה נוספת היא של בעלי בתים שברשותם כמה וכמה דירות באותו המתחם. לכן, במקרה של פינוי-בינוי – מספר קטן של בעלי בתים עשוי להתעשר מאוד. ברגע שהמדינה מגלה מעורבות רבה יותר בתהליכים של פינוי-בינוי, היא צריכה לשאול עצמה מה תפקידה בשכונות המוחלשות, כיצד היא יכולה לשפר את התשתית החברתית, את בתי הספר, את המרחב הציבורי. בד בבד עם קידום פינוי-בינוי ותמ"א 38, יש חובה לקדם תכנית לאומית להתחדשות שכונות מוחלשות". עו"ד דבי גולד-חיו, האגודה לזכויות האזרח וארגון "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון", הוסיפה: "השיקולים החברתיים צריכים להיות משולב כבר בהצעת החוק הזו, ולא להידחות לעתיד. יש לאפשר יותר שיתוך של הציבור במסגרת הרשות, ואסור לאפשר לה להכריז על תכניות פינוי-בינוי בלי שממפים את צרכי התושבים באזור. לבסוף, כל תכנית לדיור צריכה לכלול פתרונות של דיור בר-השגה".

דרור גרשון, מנכ"ל "מרחב" – התנועה לעירוניות בישראל, הציע "לשנות את השפה מ-'פינוי-בינוי' ל-'התחדשות עירונית אמיתית', ואז במקום לדבר על בניית דירות חדשות, נתחיל לדבר על אופיו של המרחב הציבורי. חוק הרשות מציע לקדם את המצב הקיים. פרויקטים של פינוי-בינוי מתקיימים כבר 16 שנים, בעלות של מיליארד שקלים. הוגשו 130 תכניות, מתוכן אושרו 90 תכניות, ובוצעו רק 5. כל מי שהיה בודק את זה באופן אובייקטיבי – היה אומר שזה כישלון". פזית שביד, מנהלת קהילות ופעילות עירונית של החברה להגנת הטבע, דרשה שברשות להתחדשות עירונית תהיה נציגות של ארגוני הסביבה, "אשר צברו ידע רב בנושא. כמעט לכל פורום שקשור בתכנון או בעירוניות – יש כבר נייר עמדה מוכן. לכן, חשוב לאפשר לנו להשמיע את הקול הזה".