דיון בוועדה לקידום מעמד האישה: אין די אמצעים להגנה על נשים בסיכון גבוה

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשווין מגדרי, ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנתה אתמול (רביעי) במהלך דיון לנציגי משרדי המשפטים וביטחון הפנים, בדרישה להבין מדוע תזכיר החוק לשימוש באזיקים אלקטרוניים כלפי גברים אלימים אינו מופץ לציבור: "החוק שלנו עבר בקריאה טרומית כבר לפני שנה, לפני חצי שנה ישב פה השר לביטחון פנים והודיע שאפשר להפיץ את התזכיר. ריבונו של עולם, 16 נשים נרצחו מאז שנאמרו הדברים פה בוועדה בראשותי, איך עדיין לא התקדמתם מאז? אין אצלכם תחושת חירום נוכח המצב?".

2018-06-21_211852

ח"כ תומא-סלימאן, אמרה בפתח הדיון כי "הדיון הזה נעשה בצל 4 הרציחות בחודש האחרון. לא תמיד אפשר להביא את הסיפור במלואו, כפי שהיינו רוצות, בגלל מגבלות משפטיות. אם החוק לא ישתנה תוך חודש, אני בעצמי אאפשר לנשים לעשות זאת".  עוד אמרה יו"ר הוועדה: "אנחנו יודעים שמשרד הרווחה והמשטרה ידעו על הסכנה שנשקפת לחייהן של חלק הנשים שנרצחו לאחרונה – אך לא התקיים דיון משותף ביניהם, באשר לסיוע המתאים לנשים הללו".

יצוין שנפגעות אלימות מסרו את עדותיהן במהלך ישיבת הוועדה בכנסת. ל', נפגעת אלימות, שהעידה בפני הוועדה בדלתיים סגורות כמתחייב בחוק: " אני מפחדת על החיים שלי. הגיע הזמן להוציא לפועל חוק שיאזוק את הפוגע באזיק אלקטרוני". ד': "אני אם חד הורית ל- 6 ילדים במשמורת מלאה, התגרשתי לפני שנתיים.  אני חיה מאז בפחד מתמיד וללא הגנה". ל' סיפרה בישיבה "אני בת 21. מגיל 6 עד 12 עברתי התעללות מינית ע"י גבר בן 45. אחרי 6 שנים בכלא הוא שוחרר לחופשי. מאז שהוא שוחרר אני חוששת לחיי. הפחד הוא הסיפור של כל אישה שעברה פגיעה. מה אני אמורה לעשות? הגיע הזמן להוציא לפועל חוק שיאזוק אותם באזיק אלקטרוני כדי שאנחנו נהיה מוגנות".

יו"ר הוועדה הגיבה לדבריה של הנפגעת: "הדיונים פה הם לא הצגה, אנחנו מנסות לפתור את המצוקה הזו. 16 נשים נרצחו מתחילת השנה. הציבור מודע לכך שלצערנו הרב הנשים הנרצחות ידעו את גורלן מבעוד מועד, התלוננו במשטרה, הרגישו את הפחד ואזרו אומץ. בכל זאת לצערנו הן נרצחו. אחותה של זוביידה מנסור ז"ל אמרה באופן ברור שהנרצחת יידעה שהיא בסכנה והתלוננה במשטרה. האחיות מיפו- חייאת ונורא- נרצחו על ידי אחיהן והכל היה ידוע מראש. גם סמאר חטיב התלוננה במשטרה אך בסוף נרצחה. איך נמנע את הרצח הבא? אנחנו צריכות לקדם אמצעים שיגנו על נשים. המצב אומר דרשני, המצב צריך להיראות אחרת. צריך לחפש פתרונות אחרים. הצעת חוק שלי ושל חה"כ עליזה לביא בקריאה טרומית כבר לפני שנה, בעניין אזיקים אלקטרוניים. הפיילוט לשימוש באזיקים התחיל כבר בדצמבר 2017, מאז נרצחו 16 נשים, מתוכן 50% היו בסכנה גבוהה ומוכרות למשטרה, אם היינו מצילים רק אישה אחת זה היה מספיק לי, אבל לא הצלנו".

עו"ד שירי לנג, מהנהלת בתי המשפט, אמרה שחשוב לציין אישה שרוצה להיחשף תהיה פטורה מתשלום אגרה לבתי המשפט וגם ביקשנו לחדד את הנושא בכל הארץ". יו"ר הוועדה הגיבה לדברים: "הרבה נשים ראו באגרה כמחסום וחשוב שהן ידעו שזה לא קיים יותר" היא אף פנתה לנציג האוצר בדיון, מתן יגל, ושאלה: מדוע ממנתם את פרויקט האזיקונים האלקטרוניים רק ב- 20 מיליון שקל? אני לא מבינה מדוע לאוצר אין תשובה ברורה לוועדה, מדוע אין תקציב רחב יותר לנושא האזיקונים. בספרד משתמשים בייצוא ישראלי, אבל בישראל לא מתקדמים עם הפתרון הזה?" נציג האוצר הבטיח בתגובה,  "לבדוק את הדברים".

לדברי עו"ד עדית נחמן ממשרד המשפטים "אנחנו עובדים בשיתוף עם המשרד לביטחון פנים והתזכיר נמצא ממש בישורת האחרונה ואנחנו קרובים לסיום בקרוב. זה עניין של שבועות ספורים. יש רק כמה בעיות טכנולוגיות שצריך למצוא להם פתרון". יו"ר הוועדה הפסיקה את דבריה וקראה את הפרוטוקול הוועדה מלפני חצי שנה – דצמבר 2017, שבו כבר אז אמר השר לביטחון פנים, כי ניתן להפיץ את התזכיר מיידית.

בתום הדיון סיכמה ח"כ תומא-סלימאן ואמרה כי " בבית הזה, כנסת ישראל, יושבים גברים שעוד מדברים על תלונות שווא של נשים על אלימות מינית, כנראה הם לא יודעים באמת מה זו אלימות נגד נשים ומה היא אישה בסיכון. אני אומרת בציניות: בספרד פתרו את הבעיה – שיווקנו לשם את האזיק האלקטרוני תוצרת ישראל, אבל פה אנחנו לא מוצאים פתרונות. אני אפנה לשרת המשפטים כדי שתיקח את נושא התזכיר ברצינות ותזרז את הפצת תזכיר החוק במקביל לפיילוט. אני מבקשת ממכם- את השינויים תכניסו תוך כדי התקדמות החקיקה. חייבים להבין שיש מצב חרום כדי להתקדם.אני אדרוש לקבל תשובות גם משר האוצר- מדוע התוכנית אינה מתוקצבת כפי שהיא אמורה להיות".