דיון בבית המשפט העליון על הייצוא הביטחוני הישראלי בעת מלחמת האזרחים בבוסניה

בית המשפט העליון יידון בערעור שהוגש על פרופ' יאיר אורון ועו"ד איתי מק, בעניין הייצוא הביטחוני הישראלי לשטח יוגוסלביה לשעבר, בעת מלחמה בבוסניה, לפני כ-20 שנה. במהלך המלחמה בוצעו פשעי מלחמה חמורים ופשעים נגד האנושות (בפרט טיהור אתני, רצח עם ואונס המוני). הערעור הוגש לאחר שהשופטת אביגיל כהן דחתה את העתירה בעניין. משרד הביטחון הודה במהלך המשפט כי נמצאו המסמכים שנתבקשו מהייצוא הביטחוני בזמן המלחמה בבוסניה, אך סירב באופן גורף לגלותם בנימוק כי "החשיפה עלולה לפגוע ביחסי החוץ ובביטחון של המדינה".

2016-10-23_171620

הלוויה המונית של 775 קרבנות מוסלמים בסרברניצה ב-2010 (צילום: ויקיפדיה)

בין השנים 1991 ל-1995 נהפכה יוגוסלביה ממדינה רבלאומית וסוציאליסטית לחברה הנקרעת במלחמת אזרחים, שעד מהרה הידרדרה לאלימות, למעשי טבח המוניים, ולבסוף לרצח עם של ממשכל הצדדים היריבים ביצעו פשעים במלחמה, אך אין מחלוקת כי את עיקר הפשעים ביצעו הכוחות הסרביים. בין היתר, הסרבים ביצעו טיהור אתני מהיר ומסיבי של האוכלוסייה המוסלמית והקרואטית, הקימו מחנות בהם ביצעו עינויים, אונס והוצאות להורג המוניות, וכן, ביצעו טבח באוכלוסייה המוסלמית בחבל סרברניצה שהוכר על ידי הקהילה הביןלאומית כרצח עם.

מן ההתחלה ישראל לא הייתה שותפה לקהילה הביןלאומית בגינוי הסרבים. ישראל הביעה תמיכה פומבית בעמדה הסרבית וסירבה לגנות את הכוחות הסרביים ואת פשעיהםהתמיכה הישראלית לא הסתכמה רק בגיבוי דיפלומטי. במשך השנים פורסמו בישראל ובחו"ל פרסומים שונים על הייצוא הביטחוני הישראלי לשטח יוגוסלביה לשעבר, ובפרט לסרביה ולמליציות סרביות, בתקופה הרלוונטית למלחמה בבוסניה. מדובר למעשה בסוד גלוי. אין ספק כי ישראל ומשרדי הביטחון והחוץ ידעו היטב מה מתרחש בבוסניה בזמן אמת, ולמה הייצוא הביטחוני הישראלי נועד לשמש. בנוסף על עשרות החלטות של מועצת הביטחון והאו"ם, מאחר שהמלחמה התנהלה בחצר האחורית של אירופה, ניתן לומר כי זו הייתה אחת המלחמות המסוקרות ביותר במאה ה-20. 

לדברי עו"ד מק "הייצוא הביטחוני הישראלי בזמן המלחמה בבוסניה הנו הפרה חמורה של הדין הביןלאומי, האמברגו שקבעה מועצת הביטחון של האו"ם ממש בתחילת המלחמה וסותר את המוסר האנושי. לדעתנו אין לעבור על כך לסדר היום. הפרשה העלומה צריכה לצאת לאור ולהיחשף, ועם האשמים יש למצות את הדין". עוד הוסיף עו"ד מק: "נוכחות של אזרחים בדיון חיונית ביותר. זאת, כדי למנוע ייצוא ביטחוני בניגוד למוסר האנושי והדין הביןלאומי בעתיד, יש לחשוף את הפרקים האפלים של הייצוא הביטחוני הישראלי בעבר. הדיון יתקיים ביום שני, 31 באוקטובר, בשעה 11:30, בבית המשפט העליון, בפני השופטים פוגלמן, דנציגר ומזוז, בערעור לחשיפת המסמכים מהייצוא הביטחוני הישראלי בזמן המלחמה בבוסניה (עע"מ 4928/15)

לפרטים נוספים: עו"ד איתי מק טל' 050-7583741 או באמצעות הדוא"ל eitaymack@gmail.com