דיון בבית המשפט העליון: חשיפת המסמכים על הקשר של ישראל עם משטר פינושה

דיון בבית המשפט העליון ייערך מחר, שני, בשעה 11:30 בפני הנשיאה אסתר חיות והשופטים חנן מלצר ויעל וילנד. מטרת העתירה שהוגשה על ידי עו"ד איתי מק: חשיפת המסמכים על הקשר של ישראל עם משטרו הרצחני של הגנרל פינושה בצ'ילה בתחילת שנות ה-70 של המאה שעברה.

2019-02-03_195918

עצרת של קרובי הנרצחים בצ'ילה בעת שלטונו של פינושה (צילום: אל סיגלו)

הערעור הוגש לבית המשפט העליון על פסק הדין הדוחה במלואה עתירה לחשוף עשרות אלפי מסמכים מהקשר הביטחוני והדיפלומטי של מדינת ישראל עם משטר פינושה. השופטת אורנה לוי קיבלה את עמדת המדינה במלואה, לפיה בשל מגבלות כוח אדם וזמן בדיקת עשרות אלפי מסמכים (לפחות 19 אלף עמודים) שאותרו במשרד הביטחון, תדרוש משאבים בלתי סבירים, וכן ממילא כל המסמכים חסויים כדי לא לפגוע בביטחון המדינה וביחסי החוץ שלה. השופטת לוי קבעה כי מסירת משרד הביטחון 12 מסמכים בלבד, העוסקים בשליחת רופאים צבאיים "הנה איזון סביר בנסיבות העניין".

העתירה והערעור הוגשו יחד עם לילי טראובמן וביתה תמרה סנטוס טראובמן, שהיו נרדפות משטר פינושה. ארנסטו טראובמן, אביה של לילי וסבה של תמרה, נחטף מיד לאחר ההפיכה, עונה למוות במשרד ההגנה הצ'יליאני בסנטיאגו, ונעלם במשך כ-20 שנים עד שעצמותיו אותרו ונמסרו למשפחה.

העתירה והערעור הוגשו גם יחד עם דניאל סילברמן, אשר הוא ובני משפחתו היו נרדפי משטר פינושה. אביו של דניאל, דוד סילברמן, היה פעיל קומוניסטי ושימש בתפקיד מנכ"ל מכרות הנחושת החשובים בצ'ילה. אביו של סילברמן עונה, נחטף ע"י סוכני השב"כ הצ'יליאני (DINA) והועלם.

עלפי דוחות רשמיים של ממשלת צ'ילה, בדומה לשני המקרים היו כ-3,200 אזרחים ואזרחיות שנרצחו או הועלמו, וכ-40 אלף אישה ואיש היו קרבנות לעינויים. משטר פינושה הביא את העינויים לשיא חדש של אכזריות שלא היה מוכר כמותו בהיסטוריה המודרנית, כולל אונס באמצעות כלבים שאומנו במיוחד לכך. הפשעים שעשה משטר פינושה בצ'ילה ומחוץ לצ'ילה במסגרת "תכנית קונדור", הוכרו ע"י הקהילה הביןלאומית כפשעים נגד האנושות. אמנם האחראים הישירים לפשעים הם אנשי כוחות הביטחון של פינושה, אך פשעיהם לא היו יכולים לקרות בהיקפים מפלצתיים כאלה לולא קיבלו סיוע, שיתוף פעולה ולגיטימציה מגורמים זרים, ובמיוחד ישראלים.

 מדינת ישראל הכירה רשמית בחונטה של פינושה כבר בימיה הראשונים בעת שלטון מפלגת העבודה ועל אף שרב הנסתר על הגלוי במערכת היחסים בין המדינותלא מעט פרטים פורסמו לאורך השנים. כיום ידוע כי אף אם ישנן מדינות נוספות שמכרו נשק למשטר פינושה, הרי ששיתוף הפעולה, התמיכה הצבאית והדיפלומטית מצד מדינת ישראל, היו מבחינת היקפם וחשיבותם מבין המשמעותיים ביותר לחונטה ולפינושה. גם אם מדינת ישראל לא הייתה מעורבות בהפיכה הרצחנית שהעלתה את פינושה לשלטון, כיום אין צל של ספק כי שיתוף הפעולה של ישראל בהיבטים שונים היה חיוני לחיזוק ולשימור כוחה של החונטה במשך 17 שנים. מסמכים סודיים שנחשפו בארה"ב, חשפו כי ארה"ב הזהירה את ישראל שהסיוע הצבאי שנתנה למשטר פינושה עלול לפגוע במעבר לדמוקרטיה שםבמהלך 17 השנים בשלטון, תחת הכרזה מתמדת על מצב חירום או מצב מצור, החונטה של פינושה בעיקר ניהלה מלחמה פנימית אינסופית נגד אזרחי ואזרחיות צ'ילה. ממסמכים  ועדויות  שנחשפו בארה"ב, בישראל ובצ'ילה, כיום ידוע כי מדינת ישראל נתנה לכוחות הביטחון הפושעים של החונטה אימונים, רובים, וציוד נגד הפגנות, לצורך מלחמה פנימית זו. לצה"ל היה נציג קבוע שישב בזמן החונטה בסנטיאגו.

עו"ד מק מסר כי "מאחר שהתנהלות מדינת ישראל הפרה את החוק הביןלאומי וסותרת את המוסר האנושי, ברורות הן החשיבות האישית של המידע ללילי, תמרה ודניאל, ולנרדפי החונטה האחרים, הן החשיבות הציבורית הרבה בגילוי המידע, והן החשיבות של המידע לתהליך חקר האמת והצדק בצ'ילה".