דיון בבג"ץ בעתירה לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני למקסיקו של מערכת מעקב

ביום שני הקרוב, 19 במארס בשעה 9:00, יתקיים דיון בבג"ץ בעתירה המבקשת לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני למערכת מעקב למקסיקו שמשמשת נגד פעילי זכויות אדם ועיתונאים, בפני הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויוסף אלרון.

2018-03-16_170057

הפגנה של קרובי הנעדרים בעיר מקסיקו: "איפה הם? אנו דורשים צדק!" (צילום: לה חורנאדה)

חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה לעצור את רישיון הייצוא של תוכנת הריגול "פגסוס" מתוצרת חברת NSO הישראלית לממשלת מקסיקו, לאחר שנחשף מה שמסתמן כאחת מהפרשות החמורות של התעשיות הביטחוניות הישראליות בשנים האחרונותלפי מה שפורסם ב"ניו יורק טיימס", המערכת הישראלית שימשה את השלטונות המקסיקנים לריגול אחרי צוות חקירה ביןלאומי ולרדיפת עיתונאים ופעילי זכויות אדם.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד איתי מק לאחר שבתשובה לפנייתה של ח"כ זנדברג לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, בה ביקשה ממנו להורות על ביטול רישיון הייצוא שניתן למערכת הריגול למקסיקו, הודיע המשרד כי הוא מסרב להתייחס לטענות באופן קונקרטי.

מאז שנת 2006 מתנהלת במקסיקו מלחמה בין כוחות הביטחון לבין הקרטלים של הסמים, כאשר האזרחים והאזרחיות עומדים בתווך ופעמים רבות הם הקורבנות העיקריים. עד כה נהרגו כ-180 אלף איש, נעלמו יותר מ-20 אלף בני אדם, ועשרות אלפים עברו עינויים. כמוכן, 104 עיתונאיות ועיתונאים נרצחו ו-25 נעלמו מאז שנת 2000.

על אף תמונת המצב הקשה, משרד הביטחון אישר ומסרב לבטל רישיון למערכת שמשמשת למעקב אחרי פעילי זכויות אדם ואנשי תקשורת, תוך יצירת סיכון ממשי לחיים ולחירות שלהם. המדינה מבקשת לדחות את העתירה על הסף ולהגיש לשופטים מידע סודי.

על פי דיווח ב"כלכליסט" שפורסם במאי אשתקד, קבוצת NSO, שפיתחה תוכנה המסייעת לממשלות ושירותי ביטחון לעקוב אחר אזרחים דרך הטלפון הסלולרי, חילקה דיבידנד של כ־230 מיליון דולר (כ־850 מיליון שקל). מי שנהנו מהדיבידנד של החברה החשאית הם המייסדים שלו חוליו ועמרי לביא, המחזיקים כל אחד ב־11%; קרן ההשקעות האמריקאית פרנסיסקו פרטנרס שרכשה ב־2014 70% מהחברה; וכמה עשרות מבכירי NSO המחזיקים ביחד 8% מהחברה. חוליו ולביא קיבלו כ־100 מיליון שקל.

 

קישור לעתירה:

https://files.acrobat.com/a/preview/d20c5d53-c3b2-419c-830b-ec841792f8f2