דיווח: ראש המוסד דן עם מקבילו הסודאני בהחלפת הנשיא אל-באשיר

ראש המוסד, יוסי כהן, פגש בחודש שעבר את ראש המודיעין הסודאני, כחלק מניסיון ישראל לקדמו לנשיאות, על רקע אי היציבות הפוליטית במדינה – כך דיווח מקור צבאי סודאני לאתר "מידל איסט איי". על פי הדיווח, כהן נפגש עם ראש ארגון הביון, סאלח גוש, במהלך ועידת מיכן לביטחון. הפגישה תווכה על ידי גורמים מצרים, ונתמכה גם על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות – מדינות הרואות בגוש המנהיג הבא של המדינה האפריקנית.

2019-03-02_174735

הפגנות נגד המשטר בסודאן (צילום: מידל איסט איי)

סודאן סוערת בחודשים עם פרוץ מחאה נגד עליית מחירי הדלק והלחם, מחאה שהופנתה עד מהרה לנשיא עומאר אלבאשיר, שניסה לאחרונה להוסיף תיקון חוקתי שיאפשר לו להיבחר לקדנציה נוספת. "הקונצנזוס הוא שימיו של אלבאשיר ספורים", אמר המקור הצבאי. "והמאבק עכשיו הוא על המחליף שלו. לגוש יש קשרים עם סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, והן מעוניינות שהוא יתפוס את מקומו של אלבאשיר".

על פי המקור, גוש פגש בוועידת הביטחון בחודש שעבר במספר בכירים מודיעיניים אירופיים, אך נשיא המדינה לא היה מודע לפגישה חסרת התקדים עם ראש המוסד. "הישראלים נתפסים כבני ברית חשובים עבור סודאן", אמר. "היחידים שאפשר לסמוך עליהם שיפתחו את הדלת לקשר קרוב יותר עם וושינגטון".

הצהרתו הגיעה על רקע ההפגנות נגדו, וימים בודדים לאחר שהוועדה האחראית על תיקון החוקה הודיעה על ביטול פגישתה. בדצמבר האחרון פרצו במדינה הפגנות על רקע מחירי הלחם והדלק הגבוהים, שהפכו עד מהרה למחאה נגד שלטונו של אלבאשיר. לפי הרשויות במדינה, נהרגו 31 בני אדם מאז פרוץ ההפגנות, אך פעילים חברתיים טוענים כי מניין ההרוגים כפול ועומד על 60. מאות מפגינים, בהם מנהיגי אופוזיציה, פעילים ועיתונאים נכלאו בידי השירות החשאי בחודשים האחרונים. יצוין שאלבאשיר מבוקש בבית הדין הביןלאומי בגין מעורבותו ברצח העם בדרפור.

יצוין שבנובמבר 2017 "חדשות 10" פרסמו כי שליח מיוחד של משרד החוץ הישראלי נפגש לפני כשנה, בחשאי, באיסטנבול עם בכירים בממשלת סודאן. זאת בניסיון לחדש את הדיאלוג בין המדינות. כמו כן, בספטמבר 2016 נחשף ב"הארץ" שעל רקע ההתרחקות הסודאנית מאיראן, פנתה ישראל לארה"ב ולכמה ממדינות האיחוד האירופי ועודדה אותן לשפר את יחסיהן עם סודאן ולנקוט כלפיה מחוות, בייחוד בתחום הכלכלי. פקידים ישראלים בכירים אמרו אז שהמסר הישראלי לארה"ב ולמדינות אירופה היה כי אסור להתעלם מהצעדים החיוביים מצד סודאן ושיש לתגמל את האחרונה בהתאם. אחד הצעדים שהציעה ישראל לכמה מדינות אירופיות לנקוט – היה סיוע לסודאן בהתמודדות עם החוב החיצוני העצום שלה, המתקרב ל-50 מיליארד דולר. ישראל אף הציעה לשקול את האפשרות למחוק חלק מהחובות.

עוד על המצב בסודאן, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמוד 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/02/G09_2019.pdf