דורשים לפתוח בחקירה בגלל סיוע בפשעים נגד האנושות במהלך מלחמת האזרחים בגואטמלה

קבוצה גדולה של פעילות ופעילי זכויות האדם דורשת לפתוח בחקירה פלילית בחשד לסיוע בפשעים נגד האנושות במהלך מלחמת האזרחים בגואטמלה – בייחוד נגד הישראלים שהיו אחראים לייצוא הביטחוני למדינה שבמרכז אמריקה. בין הפונים: נוני טל, סהר ורדי, קלאודיו קוגון, לילי טראובמן, רעיה רותם, דניאל סילברמן, ורדה חלד, נעמי קירשנר, חיים שוורצנברג, עופר ניימן, גיא בוטביה, ד"ר סנאית גיסיס, יעל אגמון, נורה בנדרסקי, פרופ' גדעון פרוידנטל,  גיא הירשפלד, ד"ר בטינה שטיינר-בירמנס, סיגל קוק אביבי, פרופ' בן ציון מוניץ, אבשלום רוב, עדנה פינצ'ובר, רמי פינצ'ובר, גלעד ליברמן, נעמי שור, פרופ' רות הכהן פינצ'ובר, אריאל נייזנה, עירית הלביא, אבישי הלביא, שושנה לונדון ספיר, רוני סגולי, פרופ' עמירם גולדבלום, ג'סיקה נפומנש (נבו) ורחל חיות.

גרפיטי בעיר גואטמלה: "שמי הוא איסמאל סלאניק, נחטפתי על ידי הצבא לפני 30 שנה. זו הייתה השכונה בה התגוררתי" (צילום: פאחינה 12)

ד"ר איתי מק, המייצג את הקבוצה מסר כי במהלך מלחמת האזרחים בגואטמלה, בין השנים 1962 ועד 1996, כ-200 אלף איש נרצחו או הועלמו, בוצעו פשעים נגד האנושות וג'נוסייד ע"י כוחות הביטחון והמליציות של המשטרים הצבאיים. לפי דו"ח ועדת האמת של גואטמלה, במענה לפניית הוועדה לממשלת ישראל, שגריר ישראל בגואטמלה השיב לה במארס 1998 כי בבדיקות שביצעה מדינת ישראל לא נמצא כל מידע לגבי פעילות או סיוע מצד גורמים ישראלים רשמיים, וכי אין למדינת ישראל יכולת לספק מידע או לפקח על פעולות שביצעו ישראלים כאזרחים פרטיים.

לפי הראיות הנרחבות שצורפו לדרישה, במסמכים רשמיים מארכיונים בישראל ובארה"ב ובממצאי ועדת האמת, אין צל של ספק כי תגובת מדינת ישראל לוועדת האמת הייתה שקר מוחלט – על אף שהגורמים הישראלים שאישרו את הייצוא הביטחוני והיו מעורבים בו, ידעו היטב על הזוועות המתרחשות בגואטמלה ומדוע גואטמלה רוכשת נשק מישראל, החל מאמצע שנות ה-70 מדינת ישראל הפכה לספקית נשק מרכזית לגואטמלה. הפשעים נגד האנושות והג'נוסייד בוצעו באמצעות ידע, ציוד ושירותים ביטחוניים ישראליים. כך למשל, בשיא של האלימות, בין השנים 1985-1978, כל כוחות הצבא עשו שימוש ברובי גליל תוצרת ישראל.

לפי מברק ששלח בדצמבר 1984 שגריר ישראל בקולומביה, שר החוץ של גואטמלה אמר בארוחת ערב בה שניהם השתתפו, כי גואטמלה היא "המדינה המרכז אמריקאית היחידה שהתגברה על המתחרות בכוחות עצמה ובעזרת ישראל וללא עזרת האמריקאים". "הראיות הנרחבות לגבי הסיוע הישראלי לפשעים נגד האנושות ולג'נוסייד בגואטמלה, מצדיקות פתיחה בחקירה פלילית ללא דיחוי", הדגיש עו"ד מק.