דורשים לחשוף מסמכים לפעילות שקדמה להדחת ראש ממשלת אוסטרליה השמאלי ב-1975

בית המשפט העליון באוסטרליה הורה אמש לשחרר את מכתביה של המלכה אליזבת השנייה, הקשורים לפיטוריו של אדוארד גוף ויטלם מראשות הממשלה בשנת 1975. על פי בית המשפט, התכתובות בין המלכה לבין נציגה באוסטרליה, המושל הכללי ה-18 ג'ון קר, מוגדרות כרשומות ציבוריות. זאת, על אף שנעשו מאמצים רבים על מנת שיישמרו בסוד. כך פורסם הבוקר (שבת) העיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר" היוצא לאור בלונדון. לדברי העיתון "זו הייתה הפיכה בחסות אמריקאית-בריטית שמשה קץ לעצמאות אוסטרליה".

ראש ממשלת אוסטרליה ויטלם בעצרת שנערכה ב-1973 (צילום ארכיון: מורנינג סטאר)

 

קר פיטר את ויטלם, שהיה מנהיג פופולארי מטעם מפלגת הלייבור, שלוש שנים לאחר שנבחר לראשות הממשלה. הפיטורים גרמו למשבר חוקתי החמור בתולדות אוסטרליה. ויטלם, שהלך לעולמו בשנת 2014, נותר אהוד מאוד בקרב תומכי השמאל בארצו הסבורים שארה"ב ובריטניה ניסו לעצור אותו מלקדם רפורמות חברתיות ופוליטיות. במהלך השנים הוא התנגד למעורבות המדינה במלחמת וייטנאם, ביקש לבסס את ריבונותה של אוסטרליה וכן לסיים את מה שכינה "שרידים קולוניאליים" של מערכת היחסים עם בריטניה. ראש הממשלה לשעבר אף ביטל את גיוס החובה, ניסה לנרמל את היחסים עם סין, הקים שירותי בריאות ציבוריים בחינם, ביטל את התשלום על השכלה גבוהה, ואף החליף את המשפט "אלוהים נצור את המלכה" בהמנון הלאומי של אוסטרליה. עם זאת, מתנגדיו האשימו אותו בערעור היציבות הכלכלית של המדינה.

ב-11 בנובמבר 1975, קר פיטר את וילטם, לאחר מאבק פוליטי ממושך ותכסיסים פרלמנטריים שהחלישו את ממשלתו של נציג מפלגת הלייבור. לאחר מכן, קר מינה את יושב ראש האופוזיציה מלקולם פרייזר כראש ממשלה זמני, ללא קיום הצבעת אמון בפרלמנט. בהמשך אותה השנה, פרייזר ניצח בבחירות.

נציגי המלכה טענו כי ההתכתבויות, שאוחסנו בארכיון הלאומי באוסטרליה, הן פרטיות, והן נשמרו בהצלחה במשך עשרות שנים. אולם טענה זו נדחתה על ידי רוב בבית המשפט העליון, שקבע כי התכתובות הן "רכושה של האומה, או של מוסדות האומה", ועל כן מדובר במסמך ציבורי. למרות הכרעת בית המשפט העליון, עדיין לא נקבע מתי תותר הגישה למכתבים בין המלכה אליזבת לבין קר. עם זאת, המכתבים עשויים לחשוף אם ממשלת בריטניה ניסתה להשפיע על האירועים באוסטרליה, ואיזה תפקיד מילאו המלכה, הנסיך צ'ארלס ויועצי המלוכה הבכירים. ההיסטוריונית המקומית פרופ' ג'ניפר הוקינג, שגם כתבה את הביוגרפיה של ויטלם, הציגה את התיק בפני בית המשפט וטענה כי המכתבים של המלכה ומושל אוסטרליה הם "מסמכים היסטוריים משמעותיים במיוחד", וכי עליהם להיות נגישים לציבור. "מדובר בתקשורת בזמן אמת בין המלכה לנציגה באוסטרליה, שנכתבה בזמן של דרמה פוליטית גדולה", אמרה הוקינג, שיוצגה על ידי צוות משפטי, שכלל את בנו הבכור של ויטלם. "הם מהווים חלק חיוני מהתיעוד ההיסטורי הלאומי שלנו". לדבריה, "כאומה אוטונומית עצמאית, לאוסטרליה יש זכות להכיר את ההיסטוריה שלה, ובמיוחד את הרשומות המצביעות על מעורבות בריטית בהיסטוריה של אוסטרליה". יצוין אוסטרליה הפכה לאוטונומית בשנת 1901, אך המלכה היא עדיין ראשת המדינה.

עוד בנושא:

https://morningstaronline.co.uk/article/w/australias-high-court-says-queens-letters-around-british-american-coup-1975-can-be

 

עוד חלקם של שירותי הריגול של ארה"ב בפרשה:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/23/gough-whitlam-1975-coup-ended-australian-independence