דורשים לחשוף מידע על הקשרים בין ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה

בקשת חופש מידע לחשיפת הקשרים הדיפלומטיים והביטחוניים בין מדינת ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, בין השנים 1994-1972, הוגשה בשבוע שעבר. הבקשה הוגשה על ידי עו"ד איתי מק יחד עם פעילי ופעילות זכויות האדם: פרופ' דפנה גולן, סיגל קוק אביבי, יהודית אלקנה, ד"ר סנאית גיסיס, אמוץ עגנון, רונית רוזנטל, זוהרה חדד, עדה בילו, יניר מזור, גיא הירשפלד, חיים שוורצנברג, שרה בנינגה, פרופ' אדי קאופמן, ליזה קאופמן, רעיה רותם, ענת סול להב, ד"ר חנה ספרן, סהר ורדי, ד"ר גרסיאלה קורס כרמון, איתן קלינסקי, אסתר קלינסקי, ג'סיקה נבו, אריאל נייזנה, ד"ר דליה זק"ש, יהושע רוזין, נורה גרינברג, רות ליס, אילי סלוצקי, תומר סלוצקי, ד"ר אילנה המרמןניראד, גדעון סולימני, טליה אזרחי, ד"ר ענת מטר, אמיר ביתן, ורד ביתן, יואב הס, גיא בוטביה, ניצה אמינוב, רחל חיות, עידית שלזינגר, רמי אלחנן, יונתן שפירא, צביה שפירא, יעקב מנורמסרנו, אמנון לוטן, קלאודיו קוגון, פרופ' ניב גורדון, קובי סניץ, אילנה לוטן, נתן דסקל, אייל הראובני, פרופ' רחל גיורא, דרור אטקס, עופר ניימן, נורה בנדרסקי, איה גבריאל ונוני טל.

2017-04-12_182509

רה"מ דרום אפריקה ג'ון פורסטר בפגישה עם רה"מ יצחק רבין ושר הביטחון שמעון פרס, 9 באפריל 1976 (צילום: לע"מ)

באפריל 1975, שר הביטחון שמעון פרס ושר הביטחון של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, חתמו על הסכם ביטחוני שקבע את המסגרת ליחסים בין המדינות ל-20 השנים הבאות. בהסכם היה סעיף מיוחד שקבע שכל צד מתחייב לשקר על עצם קיומו של ההסכם. משמעות הדבר לא רק שמשרד הביטחון התחייב להסתיר את קיומו של ההסכם באו"ם, אלא באופן אנטידמוקרטי גם מחברי הכנסת ומכלל הציבור הישראלי.

האפרטהייד הוגדר כפשע נגד האנושות, וכוחות הביטחון של משטר האפרטהייד ביצעו פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם לא רק בשטחה של דרום אפריקה, אלא בשטחן של כל המדינות בדרום היבשת. למדינת ישראל היה תפקיד חשוב בזוועות שנעשו, ובשנים לא מעטות אף תפקיד מרכזי. הציבור בישראל חושב ברובו על האפרטהייד במובן הפשוט של מערכות חוק נפרדות, אך אינו מכיר את הפרטים של אופן השליטה, הפעלת הכוח והאלימות בדרום אפריקה. חשוב להכיר פרטים אלה, כדי להבין כיצד מדינת ישראל השפיעה על חיי היום יום של מיליוני אזרחים ואזרחיות שם.

כוחות הביטחון של משטר האפרטהייד, השמידו מאות אלפי מסמכים המתעדים את פשעיהם, השמדה שנמשכה עד לשנת 1997, כשלוש שנים לאחר שנלסון מנדלה נבחר לנשיא דרום אפריקה. למרות זאת, נותרו מסמכים רבים אשר שימשו את ועדת האמת והפיוס בדרום אפריקה, ובפרט מסמכים החושפים את הסיוע של מדינת ישראל לפשעים החמורים של המשטר בדרום אפריקה ואצל שכנותיה. הבקשה מבקשת לחשוף את ה"גרסה הישראלית" למסמכים שנחשפו כבר בדרום אפריקה, ובמיוחד את החלקים החסרים בפאזל.

לדברי עו"ד מק "הבקשה הזו חשובה יותר מתמיד דווקא בשנת 2017, על סף הכניסה לעשור השישי לכיבוש הישראלי. בעידן טראמפ, שבו פוליטיקאים בישראל, באירופה ובארה"ב מהלכים על הציבור אימים וטוענים כי מוסלמים, פליטים ומהגרים יחריבו את 'ערכי החופש' לכאורה של מדינות המערב, כדאי להכיר היטב את הטרור המתמשך שהטיל משטר האפרטהייד במשך עשרות שנים בדרום אפריקה (ולא רק הוא, אלא המשטר הקולוניאליסטי בכלל, במשך מאות שנים). כך נוכל להיזכר שחופש ושוויון אינם ערכים הקשורים אינהרנטית ל'פיגמנטים לבנים', וכי המאבק להגנה על ערכים אלה הוא בלתי פוסק".

סרטון וידיאו על ביקורו בישראל של ראש ממשלת האפרטהייד בדרום אפריקה, ג'ון פורסטר, באפריל 1976.  פורסטר היה חבר בארגון פרונאצי בזמן מלחמת העולם השנייה. במהלך ביקורו, בנוסף על מסע קניות בתעשיות הביטחוניות הישראליות, הוא הניח זר ב"יד ושם": https://www.youtube.com/watch?v=Gfuyr3KIpJ0