דורשים לחשוף את קשרי ישראל עם הדיקטטורה הצבאית הארגנטינית

קבוצה של ישראלים פרסמה באחרונה קול קורא להצטרפות לבקשת חשיפת המסמכים בנושא יחסי ישראל ארגנטינה במהלך הדיקטטורה הצבאית הפשיסטית, ששלטה בארגנטינה בשנים –1983-1976. בקול הקורא נכתב:

"ביום 24 במרס 2016, נציין ארבעים שנים לעליית החונטה הצבאית הרצחנית לשלטון בארגנטינה. במהלך 40 השנים הללו, משפחות רבות בישראל נאבקו כדי לברר כל בדל מידע על יקיריהם שנעלמו, ובתוך כך את אמיתות השמועות ופרסומים שונים ולעיתים סותרים על הקשר של מדינת ישראל עם ארגנטינה בתקופת השלטון הצבאי (1976 – 1983).

2016-02-05_200449

הפגנה של "אמהות כיכר מאי" במרכז בואנוס איירס: דורשות עשיית צדק (צילום: הומניטה)

בחלוף 40 שנים מעליית החונטה בארגנטינה, החלטנו להתארגן קבוצה של ארגנטינאים וארגנטינאיות שהם גם אזרחי מדינת ישראל, יחד עם עורך דין איתי מק, כדי להגיש בקשת חופש מידע למשרדי החוץ והביטחון, בה נדרוש: לחשוף את כל המסמכים בנוגע לקשר הצבאי והדיפלומטי של מדינת ישראל עם החונטה הצבאית וחבריה באותן שנים שזו ביצעה פשעים נגד האנושות כפי שהוכח במשפטים שנערכו בארגנטינה מאז החזרה לדמוקרטיה.

נדרוש את חשיפת כל המסמכים בנוגע לפעולות שנקטה מדינת ישראל כדי לסייע לקורבנות ולנרדפי החונטה, ולחשוף את כל המסמכים בנוגע לשאלה מה ידעה או לא ידעה מדינת ישראל בזמן אמת על גורלם. אם משרדי החוץ והביטחון יסרבו לחשוף את המסמכים שברשותם, נפנה לבית המשפט.

להבנתנו, רק אם ייחשפו כל המסמכים המצויים בידי משרדי החוץ והביטחון לגבי תקופת הדיקטטורה האחרונה בארגנטינה ומשפחות הקורבנות יוכלו לעיין בהם בחופשיות, רק אז יהיה ניתן להפיק לקחים ואולי לרפא מעט את הפצע הפתוח.

יצוין שמסמכים מקוטעים מתפרסמים לאחרונה על בסיס חשיפת מסמכים סודיים בארה"ב במלאת 40 שנה לאירועים, ואנו מאמינים שהחברה הישראלית תצא נשכרת מחשיפה מרצון של המסמכים שיוכיחו בצד מכירות נשק, הדרכה ביטחונית וקשרים אחרים עם החונטה הצבאית בארגנטינהגם את ממדיהם האמיתיים של מבצעי הצלה שביצעו שליחי ישראל ומוסדותיה בארגנטינה, לעיתים תוך סיכון חייהם.

40 השנים שחלפו עד כה, הוכיחו כי חלוף הזמן בלבד לא ירפא את הפצע. פתיחת המסמכים לקהל ולמשפחות תהווה מחווה אמיתית של רצון טוב, ובו בזמן עשויה גם לתרום מידע ומסמכים שיוכלו לסייע למשפטים המתנהלים בארגנטינה נגד הפושעים.

יצוין, כי בעקבות בקשת חופש מידע דומה שהגיש עורך דין איתי מק יחד עם משפחות צ'יליאניות, משרד הביטחון הודה כי ישנם ברשותו 19,000 עמודים של מסמכים מהקשר הביטחוני עם משטר פינושה. מתנהל עכשיו מאבק משפטי כדי לחייב את משרד הביטחון לחשוף אותם, אך יש בזאת הוכחה ליעילות השיטה. אנו קוראים לכל אזרח/ית מדינת ישראל, שבעצמו/ה, או שבני משפחתו/ה וחבריו/ה היו קורבנות ונרדפי החונטה בארגנטינה, להצטרף לבקשה שקבוצת החברים יזמה".

לפרטים נוספים: שלמה סלוצקי, טל' 052-2497419 ואריאל נייזנה, טל' 052-6954234

הקול קורא עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב