דורשים להפסיק את ייצוא הנשק הישראלי להונדורס בגלל רמיסת הדמוקרטיה

קבוצת אזרחים ישראלים דורשת ממערכת הביטחון להפסיק את ייצוא הנשק להונדורס בגל ההפרה השיטתית של זכויות אדם ורמיסת הזכויות הדמוקרטיות. בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחיה. המשטרה כמו כן, במדינה המרכזאמריקאית הצבא פועל ברחובות הערים, ולא רק שומר על הגבולות. בשנת 2013, הממשלה ההונדורית הקימה משטרה צבאית אשר כוללת מעל 3,000 חיילים, אשר משתמשת ברובי תבור תוצרת ישראל. בין היתר, הוקמו שתי יחידות עלית במשטרה הצבאית, "הנמרים" ו"קוברה" המוכרות כמפרות סדרתיות של זכויות אדם. כבר באוגוסט 2016, בכירים באו"ם הזהירו כי הונדורס הפכה לאחת המדינות המסוכנות בעולם לפעילי זכויות אדם. בשנת 2015 הונדורס נבחרה למדינה המסוכנת בעולם לפעילים לאיכות הסביבה.

2017-12-14_201153

נשיא הונדורס הרננדס במפגש עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים, אוקטובר 2015 (צילום: לע"מ)

בעקבות ביקור של משלחת הונדורית בישראל, באוקטובר 2015, נחתמו הסכם הבנות בפברואר 2016 והסכם ביטחוני גדול בין המדינות בדצמבר אשתקד. אף שההסכם הוסתר מהציבור הישראלי, הרי שכפי שקרה במקרים של בורמה ואזרבייג'ן, גם הפעם פרטי ההסכם פורסמו על ידי גורמים רשמיים בהונדורס. לפי פרסומים רשמיים של משרד הביטחון בהונדורס, ההסכם עם ישראל כולל: שדרוג של מטוסי אף 5 ואי 37, ומסוקים של חיל האוויר; מכירת ספינת קרב הכוללת מנחת למסוקים, ומערכות נשק לספינות; מערכות קשר לחיל הרגלים; 6 מל"טים; מערכת מעקב לשימוש השירות החשאי; והקמת מרכז מבצעים – הכל תמורת תשלום בסך 209 מיליון דולר. נשיא הונדורס טען שמדובר בהסכם היסטורי שיחזק את כוחות הביטחון של מדינתו "כפי שלא נעשה מעולם".

בשבועיים האחרונים, הונדורס נמצאת במשבר פוליטי קשה על רקע החשד כי הנשיא הפרואמריקאיחואן אורלנדו הרננדס, ממפלגת הימין הניאוליברלית "המפלגה הלאומית" זייף את תוצאות הבחירות שנתקיימו ב-26 בנובמבר. בתגובה החלו הפגנות ענק ברחבי הונדורס, המדוכאות ביד קשה ע"י המשטרה והצבא. עד כה 19 אזרחים ואזרחיות נהרגו. באופן לא מפתיע, כוחות הביטחון הנתמכים ע"י מדינת ישראל, אשר היו לכאורה אמורים לפעול נגד הקרטלים, ארגוני הפשיעה והטרור, תוקפים אזרחיות ואזרחים הדורשים דמוקרטיה. הממשלה הכריזה ביום על מצב חירום, הקפאת הזכויות החוקתיות של האזרחים ועוצר. כמחאה על העוצר, בין היתר, האזרחים המסתגרים בבתיהם מתופפים על סירים ומחבתות, דבר המרתיח את כוחות הביטחון. כך למשל, כדי להפסיק את התיפוף בשכונת מגורים, המשטרה זרקה רימוני גז לתוך הבתים. עו"ד איתי מק, העומד במרכז הפנייה למערכת הביטחון, יחד עם שחף ויסבין, אפרת לוי, זמיר הלראלגזי, עמרי ברנס, שני פייס, ניר פאר, שירז גרינבאום, מרטין קורמן, יהודית דימנט, דיאגו שירטה, תומר סלוצקי, פבלו קטלירבסקי, ורד ביתן ואמיר ביתן, פנה לראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, בדרישה כי תעצור את הייצוא הביטחוני להונדורס.

עוד על המצב הפוליטי בהונדורס, בגיליון 46 של "זו הדרך", עמוד 6:
http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/12/G46_2017.pdf