דורשים לבטל תיקון לחוק הותמ"ל שיוביל לקיצוץ דרמטי בדיור בר השגה

דיון בוועדת הפנים בנוגע לתיקון לחוק לעידוד הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל) נערך לפני כשבועיים. האגודה לזכויות האזרח פנתה לוועדה והשתתפה בדיון על מנת להביע התנגדות לתיקון שיגרום לירידה משמעותית במספר הדירות שמיועדות להשכרה ארוכת טווח ולדיור בר השגה. במסמך שנשלח לוועדת הפנים על ידי עו"ד גיל גןמור מהאגודה לזכויות האזרח מוסבר שהתיקון יפגע באוכלוסיות המוחלשות, בתושבי הפריפריה ובמשפחות שלא מסוגלות לרכוש דירה אלא נאלצות לגור בשכירות. הצעת החוק תאפשר לא להקצות כלל דיור להשכרה במתחמי פינוי בינוי שיתוכננו באמצעות הותמ"ל. זאת, למרות שמתחמים אלו מתוכננים במקרים רבים בשכונות ותיקות ובבניינים בהן מתגוררות אוכלוסיות מוחלשות בשכירות, כאשר רבים עושים זאת בזכות סיוע כספי מהמדינה. ללא פתרון של דיור בר השגה, דיירים אלו לא יוכלו לעמוד במחירים המזנקים ויידחקו מהשכונה.

2017-02-12_194735

בחוק היום יש חובה לכלול שלושים אחוז דיור להשכרה, חצי מהן במחיר מופחת, בכל המתחמים המועדפים, כאשר מחובה זו ניתן לחרוג רק במקרים חריגים. ואולם הצעת החוק מבקשת לאפשר להחריג מחובה זו מתחמים שמתוכננים בעזרת הותמ"ל אם נבנו בצפון ובדרום. לתפיסת האגודה לזכויות האזרח, גם לתושבים בצפון ובדרום מגיע לקבל אפשרות לדיור בר השגה בשכירות.

בנוסף, הממשלה מבקשת לקבוע כי אם המתחם ישווק בפרויקט "דיור למשתכן", אחוז הדיור להשכרה יקוצץ בחצי ל-15 אחוז בלבד. מדובר בהעדפה פסולה של מי שהוא יחסית חזק ויש לו הון עצמי ראשוני לרכישת דירה על פני מעוטי האמצעים שזקוקים לפתרון של שכירות מוסדית ויציבה. מאז עבר החוק המדינה מקצצת את אחוז הדיור להשכרה במקרים רבים, ובממוצע משלושים אחוז ל-24 אחוז. עד היום כבר קוצצו כ-14 אלף דירות שהיו אמורות לשמש להשכרה ארוכת טווח, מחציתן במחיר מוזל, ובמקום זאת יימכרו במחיר שוק. תיקון החוק מחזק את המגמה השלילית הזאת, שמקשה על הישראלים ליהנות מהאפשרות לדיור בר השגה.