דורשים לא לדחות את חובת הנגישות של הממשלה במסגרת חוק ההסדרים

מתוך כ-4,500 מבני ציבור שבאחריות הממשלה (משרדי ממשלה, תחנות משטרה, בתי משפט), רק כמחצית נגישים. זאת למרות שעברו 13 שנים מאז חקיקת פרק הנגישות ב-2005, ונותרה פחות משנה מסיום החובה להנגיש את כל מהמבנים, שנקבע לנובמבר הקרוב.

2018-01-15_202322

לאו דווקא במשרדי ממשלה (צילום: משרד המשפטים)

הממשלה חוששת מתביעות בעקבות אי השלמת הנגישות בזמן ולכן מקדמת דחייה נוספת: טיוטת חוק ההסדרים העולה לדיון בימים אלה כוללת דחייה של חובת הנגישות של מבני ציבור ממשלתיים מנובמבר 2018 לנובמבר 2021 ובמקרים מסוימים עד 2023!

צעד זה מצטרף למגמה של לחץ של השלטון המקומי ושל גופים פרטיים לדחות את חובת הנגישות, ולצמצם את סמכויות האכיפה ואת חובות הנגישות"במקום שהממשלה תהווה חוד החנית במהפכת הנגישות, שהיא עצמה יזמה לפני יותר מעשור, היא מחפשת דרכים עוקפות כדי לעקר אותה מתוכן", נמסר מהאגודה לזכויות האזרח.

עשרות ארגונים חברתיים פנו בשבוע שעבר לשר האוצר, משה כחלון; ליו"ר ועדת כספים, ח"כ משה גפני ולשרת משפטים, איילת שקד; במחאה נגד הניסיון הנוסף לדחות את חובת הנגישות. בפנייה מדגישים הארגונים כי הנגשה היא תנאי בסיסי לשילוב אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים בחברה הכללית, לכבוד, למיצוי יכולות, לעצמאות ולשוויון. היא מהווה אפוא זכות חוקתיתללא נגישות, אין לאנשים עם מוגבלות יכולת להתנהל במרחב הציבורי.

למכתב שנשלח לממשלה בדרישה שלא לעכב את מועד הנגישות:

https://www.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2018break/01/negishut-100118.pdf