דורשים את שחרורו של מנכ"ל מוסאוא שנעצר ואושפז בעקבות אלימות המשטרה; הערב: הפגנה בחיפה

האגודה לזכויות האזרח פרסמה הודעה לפיה היא מביעה "מחאה חריפה נוכח ההתנכלות השיטתית והאלימות של כוחות הביטחון כלפי מפגינים בשבוע האחרון. כך הרג המפגינים בגבול עם עזה וכך הפגיעה בחופש המחאה של המפגינים נגד פתיחת השגרירות בירושלים, וכך במעצרי שווא והחרמות לא חוקיות של דגלי פלסטין בהפגנות בחיפה. האגודה מוחה בתוקף על הפגיעה בחברנו ג'עפר פרח, מנכ"ל מוסאוא שמאושפז בבית החולים כתוצאה מאלימות המשטרה".

2018-05-20_173532

ג'עפר פרח, מנכ"ל מוסאוא, עומד על שתי רגליו בעת מעצרו על ידי משטרת חיפה ביום שישי האחרון (צילום: מוסאוא)

פרח שוחרר אמש (שבת) מבית החולים והחוזר למתקן הכליאה המשטרתי בו שוהים עוד 18 מפגינים שנעצרו במהלך ההפגנה בחיפה בשישי, בה הופעלה אלימות משטרתית מופרזת וחסרת כל הצדקה נגד המפגינים פעילי זכויות אדם ערבים ויהודים, שמחו על ההרג של המפגינים הפלסטינים בעזה. אתמול ניסה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), לבקר את פרח בבית החולים – אך כניסתו לחדר נמנעה על ידי שוטרים שלא התחשבו כלל בחסינותו הפרלמנטרית. לאחר התקרית פרסם ח"כ עודה הודעה לפיה "כך המשטרה מתנהגת בתוך בית חולים! לשם הובהל ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאוא, אזוק באזיקים לאחר ששברו את רגלו במהלך המעצר. על מה הוא עצור? למה הוא אזוק כשהוא מאושפז? ולמה מונעים מאיתנו לשאול את הרופאים לשלומו?". יצוין שלאחר מכן, אמש, נערכה הפגנה בדרישה לשחרר את העצירים מול תחנת המשטרה בה הם כלואים. לדברי ח"כ עודה "המשטרה היא רק כלי שרת בידי הממשלה והעומד בראשה שמובילים מדיניות הסתה פושעת נגדנו. לא נפנה עורף לחובתנו לעמנו. לא נחזור בנו ממאבקנו נגד הממשלה הפושעת הזו. חירות וחופש לכל העצורים".

לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) כשהממשלה מסלימה בשטחים גם המרחב הדמוקרטי בישראל נמצא על הכוונת. לא נסכים לאלימות של משטרה כלפי מפגינים. לא נשתוק על פיזור בכוח של משמרות מחאה. בשבוע האחרון המשטרה עצרה עשרות מפגינים, ברובם ערבים. אני שומע טענות קשות על שימוש באלימות נגד אזרחים לאחר שנעצרו, ורואה תמונות קשות של חברים ושותפים לדרך כשהם פצועים ואזוקים. ג'עפר פרח מאושפז עם רגל שבורה אחרי המעצר. מישהו שם, בממשלה ובצמרת משטרה, השתגע לגמרי. התמונות החוזרות על עצמן מעידות שהשלטון רוצה לדכא כאן כל מחאה, ובפרט כזו של האזרחים הערבים. הגברת האלימות כלפי מפגינים ערבים תבעיר את היחסים עם הציבור הערבי. לכן ההגעה של כולנו הערב להפגנה הערביתהיהודית המשותפת בחיפה חשובה מתמיד. ניפגש בשעה 20:30 למרגלות הגנים הבאהיים במושבה הגרמנית (שדרות בןגוריון פינת רחוב הגפן), כדי לקרוא לשלום ישראליפלסטיני שיבטיח צדק ועצמאות לשני העמים, וכדי להראות שמול המתקפה על חופש הביטוי ישנו מענה ציבורי רחב של יהודים וערבים".

מרכז עדאלה ציין בסוף השבוע שהאלימות שהופעלה עלידי השוטרים והכוחות המיוחדים, במהלך ההפגנה בחיפה ביום שישי היתה חסר תקדים, ושהמעצרים של 21 המפגינים היו בלתי חוקיים, משום שההפגנה הייתה בלתי אלימה. המשטרה לא הסתפקה בכך ומנעה מהאנשים לעזוב את במקום אחרי פיזור ההפגנה בכוח השוטרים ניסו לכתר את המפגינים.
אלימות המשטרה נמשכה גם אחרי ההפגנה, בתחנת המשטרה. שוטרים תקפו חלק מהעצורים, "והמשטרה נאלצה לאחר התעקשות עורכי הדין להעביר 4 עצורים לטיפול רפואי בבית חולים. בין העצורים המותקפים מנכ״ל מרכז מוסאוא , שהשוטרים תקפו אותו ושברו את רגלו". מרכז עדאלה הדגיש כי תקיפת הפגנה בלתי אלימה, כיתור המפגינים ומעצרם, הם בלתי חוקיים כמו כן עיכובם ותקיפתם. תחילה ניסתה המשטרה למנוע מעורכי הדין להיפגש עם העצורים, בהוראת מפקד התחנה. לאחר מכן, עיכבה את העצורים בתוך התחנה ואילצה אותם לשבת על הרצפה בתחנת המשטרה, מה שגרם לפגיעות על גופיהם, במיוחד בשורשי כף היד. ארגון עדאלה קרא לשחרר מיד את העצורים שהשתתפו בהפגנה בלתי אלימה ומימשו את זכותם הטבעית להביע את דעותיהם, אך המשטרה הגיבה באלימות חסרת תקדים.

יצוין שח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) פנה היום (ראשון) לשגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואלה ז'ופרה, בנושא אלימות משטרתית ומעצרו של פרח. ג'בארין ביקש את התערבותו של האיחוד האירופי בנוגע לאלימות כלפי המפגינים נגד המדיניות בעזה והעברת השגרירות האמריקנית, וכן למעצרים שירורתיים שהמשטרה מבצעת.

לקראת ההפגנה היהודיתערבית שתתקיים הערב, בעמוד הפייסבוק "חיפאים מצייצים" נמסר על הפגנה נוספת של הימין הקיצוני שתתחיל שעה מוקדם יותר ברחבת קניון סיטי סנטר בחלק התחתון של שדרות בן גוריון תחת הכותרת "מזכירים להם שחיפה בישראל". המועמד לראשות העיר פעיל מפלגת העבודה ניר שובר, אשר מפעיל את העמוד "חיפאים מצייצים" מסר ל"כלבו – חיפה והצפון" שהוא אחד ממארגני ההפגנה.

כאמור, בשעה 20:30 תתקיים הפגנה יהודיתערבית, נגד המצור על עזה בכיכר אונסקו במושבה הגרמנית בחיפה. את הקריאה להפגנה פרסמו מק"י וחד"ש, עומדים ביחד, המרכז הפמיניסטי אישה לאישה, פורום המשפחות השכולות הישראליפלסטיני, לוחמים לשלום ועוד. המארגנים מסרו "יותר מעשר שנים של מצור על רצועת עזה, הרג מאות מפגינים לא חמושים ואלפי פצועים בשבועות האחרונים – הממשלה מסלימה בכל החזיתות: בהתנחלויות בגדה המערבית, בפרובוקציה של טראמפ ונתניהו בהעברת השגרירות של ארה"ב לירושלים, ובחרחורי מלחמה הרס אסון על שני העמים ועל כל האזור".

עוד מסרו "נפגין יחד, יהודיות וערביות, ערבים ויהודים, בקריאה לעצור את האש וההרג, לסיים את המצור, ולסיים הכיבוש ולכונן שלום צודק של שתי מדינות, ישראל ופלסטין, אחת ליד השנייה. רק שלום צודק יבטיח את הביטחון של שני העמים בארץ."

האירוע בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/234592047295666