דורשות מהטכניון להפסיק קורסים לייצוא ביטחוני: ישראל מתדלקת סכסוכים בעולם

כחלק מפעילות היום הבינלאומי לפעילות כנגד הוצאות צבאיות, פעילוֹת "חמושים" הביאו עד לטכניון מאות מכתבים נגד קורס הסחר בנשק שמציע המוסד – "אסטרטגיה ביטחונית לשווקים בינלאומיים".

2017-04-18_203424

במכתבים נכתב: "התעשייה הצבאית הישראלית מתדלקת סכסוכים אלימים ברחבי העולם, כאשר תוצריה מגיעים לידיהם של כמעט כל רוצחי ההמונים, הדיקטטורים והמעורבים ברצח-עם. ההצלחה של התעשייה מבוססת גם על מערכת שיווק משומנת שמשווקת את הצלחותיה בקרבות לא-סימטריים מול האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, על חשבונם של כספי המיסים הישראלים, הסביבה, והחברה האזרחית. אל תיכנעו למיליטריזם באקדמיה, אל תפתחו שוב את קורס סוחרי הנשק!".

הטכניון, המוסד האקדמי המוביל בישראל, מציע את הקורס לסוחרי נשק ועובדי התעשיות הביטחוניות, במטרה ללמדם ליצור אסטרטגיה לייצוא בטחוני לשווקים בכל העולם ולשדרג את הידע והמומחיות שלהם בתחום סחר הנשק העולמי. לאחר הפגנה נגד הקמפוס התל-אביבי של הטכניון, בו מתקיים הקורס, הפעילות הביעו בדרך יצירתית את ההתנגדות אליו בשם מאות החותמות והחותמים.

התעשייה הצבאית הישראלית היא אחת מהגדולות בעולם, הגדולה ביחס לתוצר המדינה וביחס למספר תושביה. אחת הסיבות להצלחתה המסחררת היא העובדה שהתעשייה מספקת קרקע פוריה ללימודי לוחמה א-סימטרית, בה כל מוצר וטכנולוגיה חדשה מנוסה ע"י צה"ל ומקבלת חותם של "נוסה בקרב". המוצרים משווקים על בסיס הצלחתן בלחימה מול אזרחים פלסטינים, כדרך קבע בשטחים הכבושים בגדה ובמזרח ירושלים או במלחמות נקודות בעזה.

התעשייה הצבאית הישראלית מייצאת נשק ותחמושת לכל סכסוך דמים ברחבי העולם. נשק ישראלי הוא כלי בידיהם של דיקטטורים, מיליציות אלימות, ילדים חיילים ומענים בשירות השלטון. מרואנדה למלחמות הבלקן, לארגנטינה תחת שלטון הגנרלים, הודו וסרי-לנקה היום, אוגנדה ודרום סודן, הנשק הישראלי ללא פיקוח מספק או כבוד לאמנות ולעיתים אף אמברגו נמכר ומתווך לכל המרבה במחיר. התעשייה פוגעת נואשות בסביבה ללא לקיחת אחריות מספקת (ראו מקרה תעש ברמת השרון), משרישה חברה מיליטריסטית וסקסיסטית ופעמים רבות אנו משלמות על כך בכספי המיסים שלנו כאשר גופים ציבוריים בוחרים לתת במה ומרחב לחברות בטיחוניות פרטיות לפרסם על חשבוננו. חלק משמעותי מתקציב הביטחון מיועד בין השאר גם לפיתוח התעשייה הישראלית.

לדברי "חמושים" הכשרה בייצוא לשווקים בינ"ל פירושה הכשרה לפעולה פוגענית נוספת. "העובדה שהקורס מוצע במסגרת מוסד אאקדמי מוביל היא דוגמה בוטה למיליטריזם באקדמיה הישראלית, ביטוי נוסף לדרך בה המרחב האזרחי והצבאי מתערבבים ברחוב הישראלי, ביטוי נוסף לאיבוד ערכי של מרחב שאמור להיות עצמאי." אתר מק"י היה הראשון שחשף את הקורס של הטכניון, עוד בדצמבר 2015.

 

לידיעה הראשונה שפורסמה באתר מק"י בסוף 2015:

http://maki.org.il/%D7%A1%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%98%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%A2-%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%A1-%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%90-%D7%95%D7%A9%D7%95/