דוקטרינת טראמפ ברורה: מה שלא הולך בכוח – יילך ביותר כוח

על רקע הדיווחים בדבר האיומים לתקיפה של ארה"ב בעקבות מה שהוגדר כ"הכנות צפון קוריאה לניסוי גרעיני נוסף בשטחה" והחשש ממתקפת מנע אמריקאית, הזהירה סין (14.4) כי המתיחות בחצי האי הקוריאני עלולה לצאת משליטה.  כך אמר שר החוץ הסיני וואנג יי בבייג'ין לסוכנות הידיעות סין החדשה.

2017-04-18_203331

בשבוע שעבר צייץ נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את איום התוקפנות ששיגר לעבר פיונגיאנג: "צפון קוריאה מחפשת צרות. אם סין תחליט לעזור לנו, זה יהיה נהדר. אם לא, אנחנו נפתור את הבעיה הזו בלעדיהם!".

לאיומים על קוריאה הצפונית, קדמה ההפצצה באפגניסטן באמצעות מה שצבא ארה"ב מכנה "אם כל הפצצות" (ר' צילום): הפצצה הקונבנציונאלית הקטלנית ביותר הנושאת מטען חומר נפץ של כ-11 טונות. ועוד שבוע לפני כן, הפציצה ארה"ב בסיס של חיל האוויר בשטחה הריבוני של סוריה (ר' "זו הדרך" מס' 14).

טראמפ, הנשיא הבריון ופיו המלוכלך הפכו פצצה מתקתקת. פרשנים עוסקים באובססיה אחר מדיניות החוץ האמריקאית בנוכחית בניסיון לקבוע, האם התבטאויות טראמפ תואמת את הבטחותיו במהלך מערכת הבחירות.

אבל דוקטרינת טראמפ במעשים ברורה למדי: מה שלא הולך בכוח – יילך ביותר כוח. הנשיא הימני הקיצוני נחוש בדעתו להעצים את תפקידה של המעצמה האימפריאליסטית הגדולה בתבל כשוטר של העולם. לשם כך, נרשמה בהצעת התקציב הראשונה שהציג עלייה גדולה בתקציבים הצבאיים – יחד עם פגיעה קשה בתחומי הרווחה והחינוך (נשמע מוכר? ע"ע התקציבים של ממשלות נתניהו).

טראמפ חותר לשקם את הכלכלה הקפיטליסטית בארצו על ידי חיזוק התשלובת התעשייתית-ביטחונית. זה אינו מהלך חדש, עוד בתחילת המאה הקודמת הדגיש מנהיג מהפכת אוקטובר, ו.א. לנין, שמעצמות במשבר משתדלות "לייצא" את ניגודיהן באמצעות המלחמה, אל מדינות שלישיות.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב