דו"ח: 84% מהצעות החוק שהגישו חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים

חברות וחברי הכנסת הערבים של הרשימה המשותפת עסקו בכנסות האחרונות בעיקר בנושאים הקשורים בכלל אוכלוסיית ישראל, וכמעט לא בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני – כך עולה מדו"ח של עמותת יוזמת אברהם שפורסם השבוע, לקראת הבחירות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב והמנתח את הצעות החוק וההצעות לסדר שהוגשו על ידי חברי הכנסת הערבים בכנסת ה-23.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) בעצרת שנערכה אמש (חמישי) בכיכר רבין בתל-אביב נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: אמהות שכולות למען החיים)

 

המסקנה החד משמעית מהדו"ח שערכה עבור העמותה חברת נאס לייעוץ ומחקר כלכלי וחברתי היא שהרוב המוחלט של פעילות חברי הכנסת הערבים עוסקת בנושאים פנים-ישראלים הנוגעים לתחומים יומיומיים כגון שירותי רווחה, תחבורה ציבורית, השכלה גבוהה, תמיכה בעסקים קטנים, השפעות משבר הקורונה, תעסוקה, אלימות ופשיעה, ועוד.

מהנתונים עולה כי 97% מההצעות לסדר של חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים, כמו חינוך, תחבורה, קצבאות וכדומה. 62% מכלל ההצעות לסדר שהוגשו עסקו בקידום נושאים הרלוונטיים לכלל אוכלוסיית ישראל, ועוד 35% עסקו בנושאים שנועדו להתמודד עם מצוקות חייהם של האזרחים הערבים. שלושת האחוזים הנותרים של ההצעות לסדר עסקו בנושאי הסכסוך הישראלי-ערבי, הפלסטינים ויחסי חוץ.

עוד עולה מהמחקר כי 84% מהצעות החוק שיזמו חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים. 58% מהצעות החוק שהח"כים הערבים היו יוזמיהן קידמו נושאים הרלוונטיים לכלל האזרחים, ועוד 26% עסקו בחברה הערבית. 10% נוספים מהצעות החוק עסקו ביחסי חוץ, 3% בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי או הפלסטינים, ו-3% בנושאים הנוגעים לערביי ישראל ולפלסטינים. גם 93% מהצעות החוק עליהן היו חתומים חברי הכנסת הערבים כיוזמים נוספים עסקו בנושאים חברתיים – 72.5% עסקו בנושאים כלל ישראלים ועוד 20.5% בנושאי החברה הערבית עצמה.

לעומת זאת, במושב הקיץ של הכנסת ה-23 (הכנסת האחרונה) העלו הח"כים הערבים רק שתי הצעות לסדר הנוגעות לפלסטינים, לעומת 126 הצעות לסדר הנוגעות לכלל האוכלוסייה הישראלית ו-56 הצעות לסדר הנוגעות לאוכלוסייה הערבית בישראל. באותה התקופה, מספר הצעות החוק הנוגעות לפלסטינים אותן יזמו חברי הכנסת הערבים היו 10, לעומת 207 הצעות חוק הנוגעות לכלל האוכלוסייה הישראלית ו-94 הצעות חוק הנוגעות לאוכלוסייה הערבית בישראל.

בעקבות ממצאי הדו"ח מסרו המנכ"לים המשותפים של יוזמות אברהם, ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוציליאנו: "למעלה מעשרים שנה שמתקיים קמפיין פייק ניוז שיטתי, בו גורמים המבקשים ליצור דה-לגיטימציה של נציגי הציבור הערבי בכנסת מפיצים את הטענה לפיה חברי הכנסת הערבים לא דואגים לציבור שלהם. מחקר זה מוכיח אחת ולתמיד שהטענה הזו שקרית. האמת היא פשוטה: הח"כים הערבים בכנסת מתרכזים בפעילותם הפרלמנטרית בפעילות למען הציבור הישראלי, ובכלל זה החברה הערבית. כל דבר אחר הוא פשוט שקר גס".

גם עמותת סיכוי פרסמה דו"ח וסרטון המציג נתונים על פעילותם של חברי הכנסת הערבים, לצד התבטאויות של פוליטיקאים המאשימים אותם בהזנחת הציבור הערבי. הסרטון מצביע על חוקים והצעות חוק הנוגעות לכל אזרחי ישראל שקידמו חברי הכנסת הערבים. בעמותה מציינים בין היתר הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה שקידמה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), ועבר בקריאה ראשונה, המחייב גברים אלימים לקבל טיפול לפני שחרורם.

"אל תאמינו לשקרים של הימין – הנתונים והעובדות מלמדות שהח"כים הערבים דואגים לייצוג אותנטי של מיעוט מופלה לרעה וזה יסוד חשוב בדמוקרטיה. רק ח"כים המגיעים מתוך החברה הערבית מסוגלים לייצג באופן עמוק ומהותי את צרכי החברה. רק הם מבינים באמת מה החסמים – וכיצד ניתן להתגבר עליהם. הח"כים הערבים פועלים במרץ ובאינטנסיביות לקדם חברה צודקת ושוויונית יותר, והרבה פעמים מצליחים להביא הישגים מרשימים – אפילו מספסלי האופוזיציה", נמסר מסיכוי.

נמרוד עובד

 

לעיון בדוח המחקר המלא של יוזמות אברהם: לחצ/י כאן