דו"ח של רופאים לזכויות אדם על מבקשי המקלט בישראל: 'מחיר ההדרה'

רופאים לזכויות אדם פרסם באחרונה דו"ח מיוחד על מצבם של מבקשי המקלט החיים בישראל. הדו"ח פורט את המחיר – הבריאותי, המוסרי, והכלכלי – שכרוך בהיעדר מדיניותבריאות ופתרונות מערכתיים כלפי מבקשי המקלט בישראל. עשור חלף מאז כניסתם של ראשוני מבקשי המקלט מאפריקה לישראל, ומשרד הבריאות עדיין נמנע מלגבש מדיניות בריאות כוללת ומקיפה שתסדיר את נגישותם לשירותי הבריאות.

2017-12-03_201556

"אמנם במהלך השנים האחרונות אנו עדים לשינוי הדרגתי ביחסו של משרד הבריאות, אשר החל להציע להם מענים חלקיים ונקודתיים, אולם כפי שמתואר בדו"ח, מענים אלו אינם מספקים, והם מותירים רבים מהם ללא טיפול רפואי נאות. לעיתים רבות, כל שנותר למבקשי המקלט הוא לחכות להידרדרות נוספת במצבם, עד שיגיעו למצבים מסכני חיים, רק אז יהיו זכאים לטיפולי חירום דרך חדרי המיון", נמסר.

הדו"ח חושף את היקף החובות האבודים שצברו בתי החולים בישראל בשנים האחרונות, עקב טיפולי החירום באוכלוסיית מבקשי המקלט נעדרי הביטוח, וחושף לא רק את העיוות המוסרי שכרוך במצב הנוכחי, כי אם גם את חוסר ההיגיון הכלכלי שמונח בבסיסו.

תמונת המצב העגומה הנפרשת בדו"ח, יחד עם הנתונים הכלכליים שמוצגים בו, מעידים על הצורך בשינוי מדיניות: במעבר מהדרתם של מבקשי המקלט ממערכת הבריאות הציבורית – אל הכללתם במסגרתה. בהמשך מתווה הדוח את השינוי הנדרש בדמותו של הסדר ביטוחי מקיף בתמיכת המדינה עבור מבקשי המקלט, ונותן את הדעת הן לצורך בהיערכות של ארגוני ומוסדות הבריאות להנגשת טיפול לאוכלוסיית הפליטים, והן לעבודה הנדרשת מול קהילת מבקשי המקלט עצמה, לשם העלאת המודעות וההיכרות עם מערכת הבריאות הישראלית.

לקריאת הדוח המלא בעברית