דו"ח של 'עיר עמים': במזרח ירושלים חסרות כ-2,500 כיתות לימוד

אלפי תלמידים במזרח ירושלים מוצאים את עצמם באותו מצב בתחילת כל שנת לימודים. על-פי דו"ח חדש של ארגון "עיר עמים" עם תחילת שנת הלימודים הנוכחית חסרות בירושלים המזרחית 2,476 כיתות לימוד. כמו כן, כ-18,600 ילדים מוגדרים בדו"ח הזה כ"ילדים נעלמים", כלומר ילדים בגיל חינוך חובה שלא רשומים באף מסגרת לימודית ידועה ואין אחריהם כל מעקב. מדובר ב-14 אחוז מילדי ירושלים המזרחית הפלסטינים.

2018-10-09_204929

"עיר עמים" התריעה שנים רבות על המחסור החמור בכיתות במזרח ירושלים. אחרי שנים של התכחשות למצב, ביולי 2017 הודתה המדינה במחסור והחלה לפעול לצמצום הפערים. בחודש מאי האחרון אישרה הממשלה תכנית חומש בהיקף של כ-2 מיליארד שקל למזרח ירושלים, מתוכם 450 מיליון שקל שיוקצו לחינוך. אלא שהדו"ח החינוך שפורסם השנה על ידי "עיר עמים" מגלה שגם כשהמדינה מכירה בבעיית המחסור, היא לא עושה את הדרוש כדי לפתור אותה.

"בעוד שלפי ההצהרות הרשמיות המחסור כולו יושלם בחמש השנים הקרובות, הנתונים שמסרה העירייה מראים כי למעשה, ייבנה פחות מ-20% מהדרוש בשנים הבאות, ובגרסה האופטימית כשליש. במגזרים האחרים, לעומת זאת, המחסור צפוי להיות מושלם במלואו. וכאילו שזה לא מספיק, הדו"ח מגלה שקרוב למחצית מהתקציב שיושקע בחינוך, מותנה מפורשות בלימוד התכנית הישראלית", נמסר.

יצוין שבמזרח ירושלים רק כ-8% מהתלמידים לומדים במסלול הישראלי וניגשים לבגרות הישראלית. היתר שהם למעלה מ-90%, לומדים בתכנית הפלסטינית וניגשים לתווג'יהי – שהיא הבגרות הפלסטינית. "במילים אחרות אחרי 50 שנות הזנחה, כשמדינת ישראל כבר מחליטה סוף סוף להשקיע בחינוך הפלסטיני במזרח ירושלים – היא מתנה את ההשקעה הזו בכניעה של ההורים ואימוץ תכנית לימודים שהם מתנגדים לה", הדגישו.

 

לדו"ח החינוך המלא: https://bit.ly/2NS4G97