דו"ח של 'משמר זכויות האדם': נערים פלסטינים המועסקים בהתנחלויות נחשפים לסכנות ולא זוכים לשכר הולם

אחד מארגוני זכויות האדם הגדולים בעולם פרסם אתמול (שני) דו"ח המאשים את המתחלים בניצול ילדים פלסטינים, בניגוד לחוק הבינלאומי. ארגון "משמר זכויות האדם" נסר כי תושבי ההתנחלויות מנצלים כוח עבודה של ילדים פלסטינים לצורך עבודות חקלאות. בדו"ח בן 74 עמודים קובע הארגון כי מדובר בילדים שגילם אפילו נמוך מ-12, אשר זוכים לשכר נמוך ואשר נחשפים לתנאי עבודה מסוכנים. לדברי הדו"ח, הילדים מועסקים בטמפרטורות גבוהות ונאלצים להיחשף לחומרים מסוכנים ולשאת משאות כבדים.

הפלסטינים מועסקים ברבות מההתנחלויות, שהם מתגוררים בסמוך אליהם. מרביתם מועסקים בענף הבנייה, ואחרים בתעשיות שונות ובחקלאות. שרה לאה ויטסון, מנהלת אגף צפון אפריקה והמזרח התיכון בארגון, אמרה כי "ההתנחלויות הישראליות מרוויחות מניצול ילדים פלסטינים". הארגון מסר שמדובר בעיקר בחוות חקלאיות בבקעת הירדן שמעסיקות מאות ילדים. הוא הוסיף כי ראיין 38 ילדים ו-12 מבוגרים מכפרים בבקעה, וציין כי רבים מהילדים נושרים מבתי הספר לצורך העבודה, שבמסגרתה הם קוטפים, מנקים וארוזים אספרגוסים, עגבניות, פלפלים, בצלים, תמרים ועוד.

2015-04-14_195757

ילד פלסטיני המועסק במטע תמרים בבקעה שתחת כיבוש ישראלי (צילום: משמר זכויות האדם)

עלפי הערכות הבנק העולמי, ההגבלות הישראליות המפלות על גישתם של פלסטינים לקרקע חקלאית ולמים בגדה המערבית, ובייחוד בבקעת הירדן, שהיא מרכז מסורתי של חקלאות פלסטינית, עולות למשק הפלסטיני יותר מ-700 מילון דולר מדי שנה. שיעור העוני בקרב פלסטינים בבקעת הירדן הוא בין הגבוהים בגדה המערבית, ומגיע ל-33.5%. פלסטינים מסוימים שוכרים קרקע חקלאית ממתנחלים ישראלים, שלהם הקצתה ישראל את הקרקעות לאחר שהפקיעה אותן באורח בלתי חוקי מפלסטינים.

המדיניות הישראלית התומכת בהעברת אזרחים לתוך השטח הכבוש וההפקעה הישראלית של קרקע ומשאבים בשטח זה עבור התנחלויות, מפרות את חובותיה של ישראל ככוח כובש עלפי אמנת ג'נבה הרביעית. לדברי הארגון "על הפרות אלה מתווספת ההפרה של זכויות עובדים פלסטינים המועסקים בהתנחלויות, ובהם גם ילדים. על ישראל לפרק את ההתנחלויות, ועד לפירוקן, עליה לאסור על מתנחלים להעסיק ילדים פלסטינים, בהתאם לחובותיה עלפי האמנות הבינלאומיות בנושא זכויות ילדים וזכויות עובדים".

ישראל הקצתה 86% מהקרקע בבקעת הירדן להתנחלויות, והיא מעניקה לתעשיית החקלאות בהתנחלויות כמויות גדולות בהרבה של מים שמקורם באקוויפר שמתחת לבקעת הירדן מאשר לפלסטינים החיים באזור זה. ההתנחלויות החקלאיות הישראליות מייצאות חלק ניכר מתוצרתן לחו"ל, לרבות לאירופה ולארה"ב.

במקביל, קואליציה של ארגוני סיוע וזכויות אדם בינלאומיים יצאו נגד הקהילה הבינלאומית, וטענו כי היא לא עושה די בשביל לעזור לשיקום עזה לאחר מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, שבו נהרסו רבים מהבתים והתשתיות ברצועה. בדו"ח שפורסם אתמול מטעם 46 ארגונים בינלאומיים נטען כי שישה חודשים לאחר שקבוצת המדינות התורמות שהבטיחו להקצות 3.5 מיליארד דולר לצורך מטרה זו, דבר לא נעשה והרצועה עדיין מצויה בחורבות.

לדו"ח המלא של "משמר זכויות האדם" (80 עמודים, באנגלית):

http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/isrpal0415_forUPload_1.pdf