דו"ח של יש דין: ישראל 'עוקפת את החוק' בכל הנודע למתנחלים בגדה

יש דין פרסם באחרונה דו"ח חדש בשם "עקיפת חוק" העוסק באכיפת החוק על מתנחלים הפוגעים בפלסטינים בגדה המערבית שתחת כיבוש. לדברי הארגון "כשלי אכיפת החוק מביאים לתוצאות העגומות של מיעוט כתבי אישום ומיעוט הרשעות". לפי נתוני יש דין 85.3% מתיקי החקירה נסגרו בשל כישלון חוקרי המשטרה לאתר חשודים או לאסוף די ראיות כדי להגיש כתבי אישום ורק 7.4% מהחקירות שנפתחו הניבו כתבי אישום נגד חשודים. כמו כן, רק כשליש מההליכים המשפטיים (32.7%) הסתיימו בהרשעה מלאה או חלקית של הנאשמים ו"הסיכוי של פלסטיני כי תלונה שהגיש למשטרת ישראל תוביל לחקירה אפקטיבית, לאיתור חשוד במעשה, להעמדתו של החשוד לדין ובסופו של דבר להרשעתו  היא 1.8% בלבד".

2015-05-28_193226

הדו"ח חושף תמונה מדאיגה של התנהלות מערכת אכיפת החוק בכלל, והמשטרה בפרט, בכל הקשור לטיפול בעבריינות אידיאולוגית (עבירות אלימות, פגיעה ברכוש, השתלטות על אדמות ואחרות). בנוסף, לראשונה אנו מפרסמים דף מידע, ובו נתונים של תוצאות העמדה לדין בגין עבריינות אידיאולוגית בגדה המערבית.

לדברי מנהלת מחלקת המחקר של יש דין, זיו שטהל, שחיברה את הדו"ח: "הכשלים והבעיות המבניות המתוארים בדו"ח מובילים למסקנה ברורה כי במערכת אכיפת החוק בגדה נעדר המרכיב החשוב מכל והוא מוטיבציה אמיתית לחקור, להעמיד לדין  ולהרשיע עבריינים ישראלים הפוגעים בפלסטינים. בהיעדר אכיפה אין הרתעה והמסר הנשלח מהמדינה לעבריינים הוא כי היא איננה רואה בחומרה את מעשיהם, ואולי אף איננה מעוניינת בהפסקתם".

 

לעיון בדו"ח המלא (114 עמודים, בעברית):

http://www.yesh-din.org/userfiles/YeshDin-AkifatHok_Web01.pdf