דו"ח קשה של האו"ם: כוחות הביטחון של צ'ילה הרגו, עצרו, עינו ואנסו מפגינים

כוחות הביטחון של צ'ילה פצעו, הרגו, עצרו, עינו ואף אנסו אזרחים במהלך מחאות הענק שהתרחשו לאחרונה במדינה, כך דיווח אתמול (שישי) משרד הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם (OHCHR) בז'נבה. לפי הדו"ח, שפורסם ברשת הטלוויזיה הלטינואמריקאית "טלסור", משטרת צ'ילה נקטה ביד קשה כדי לדכא את ההפגנות. גם אמש, בעת שאלפים התכנסו בכיכר איטליה שבמרכז סנטיאגו כדי להשתתף במופע מחאה שבו כוחות המשטרה המיוחדים ותקפו באלימות קשה את המשתתפים. יצוין שזו השבוע התשיעי ברציפות להפגנות ההמוניות נגד ממשלת הימין ובדרישה להתפטרותו של הנשיא סבסטיאן פיניירה.

מפגינים מוחים נגד האלימות הקשה של המשטרה, אתמול, במרכז סנטיאגו (צילום: טלסור)

צוות של מומחי זכויות אדם של האו"ם שביקר בצ'ילה באחרונה קבע כי רבים מ-28 אלף בני האדם שנעצרו במהלך ההפגנות הוחזקו ללא בסיס משפטי. הם תיעדו 113 מקרים של עינויים והתעללות, לצד 24 מקרים של אלימות מינית מצד שוטרים וחיילים נגד נשים, גברים ונערים.

חוקרי האו"ם קבעו כי מתוך 26 מקרי המוות שרשויות החוק בצ'ילה חוקרות, ארבעה נגרמו באופן בלתי חוקי על ידי סוכנים ממשלתיים. בנוסף, הם בחנו קרוב ל-5,000 בני אדם שנפצעו, בהם קרוב ל-2,800 שוטרים, ומצאו כי היה "שימוש מיותר ולא מידתי" של כלי נשק לפיזור הפגנות, בהם ירי מאמצעי נשק לא קטלניים וגז מדמיע. "על בסיס המידע שנאסף על ידי ה-OHCHR, יש בסיס סביר להעריך כי החל מה-18 באוקטובר ואילך התרחשו מספר רב של הפרות חמורות של זכויות אדם", נכתב בדו"ח.

יצוין שאתמול הצביעו המחוקקים בצ'ילה נגד הצעת חוק של הסיעה הקומוניסטית שמטרתה הדחתו של הנשיא פיניירה. בית הנבחרים הצ'ילאני הצביע 73-79 נגד ההצעה, בטענה כי היא לא עומדת בקריטריונים החוקתיים להדחתו של נשיא מכהן. פיניירה היה הנשיא הראשון בצ'ילה שהדחתו עמדה להצבעה פרלמנטרית זה יותר מ-60 שנה.

לעיון בדו"ח המלא שפורסם אתמול בג'נבה (33 עמודים, באנגלית):

https://www.ohchr.org/Documents/Countries/CL/Report_Chile_2019_EN.pdf