דו"ח הבנק העולמי: 50% מובטלים ברצועת עזה; אחד מכל 3 פלסטינים בעוני

דו"ח חדש של הבנק העולמי שפורסם הבוקר (שני) חושף כי משבר הקורונה ממשיך לפגוע בכלכלת הרשות הפלסטינית בצורה אנושה, עד כדי כך שהבנק משתמש בהגדרה "הכלכלה הפלסטינית מקרטעת". מהדו"ח עולה כי התוצר המקומי הגולמי ברשות הפלסטינית התכווץ ב-11.5% בשנת 2020, אחת הירידות הקשות ביותר שנרשמו בה אי-פעם. תחת המשבר הכלכלי, ברשות קיימים גם תת-אספקה במערכת הבריאות ואי-ודאות לגבי מערך החיסונים. הדו"ח קורא לתיאום בין הרשות הפלסטינית לישראל והעולם על מנת למגר את המגיפה ולאפשר שירותי בריאות נחוצים.

מפעל טקסטיל ברצועת עזה (צילום: גישה)

 

תכנית החיסונים נגד הקורונה של הפלסטינים מתמודדת עם מחסור במימון של 30 מיליון דולר, גם אם מחשבים את תכנית גיוס החיסונים העולמית למדינות מעוטות יכולת. הבנק הוסיף כי ישראל צריכה לשקול מתן חיסונים עודפים לפלסטינים, זאת בכדי לסייע בהתחסנות תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה. "על מנת להבטיח תכנית חיסונים יעילה, הרשויות הפלסטיניות והישראליות צריכות לתאם את מימונם, רכישתם והפצתם הבטוחה של החיסונים", נמסר .

הרשות הפלסטינית מתכננת לחסן 20% מתושביה בחיסונים המסופקים לה חינם במסגרת התוכנית הבינלאומית של ארגון הבריאות העולמי. משרד הבריאות הפלסטיני מתכנן לרכוש חיסונים נוספים כדי לחסן 60% מהאוכלוסייה, בעלות כוללת של כ-55 מיליון דולר, מהם קיים פער של 30 מיליון דולר. עד כה קיבלה הרשות פחות מ -20 אלף מנות חיסונים. "בעוד שישראל מובילה את העולם מבחינת חיסונים לנפש, משרד הבריאות הישראלי לא גיבש אסטרטגיית הקצאה לתמיכה בשטחים, מעבר ל-5,000 חיסונים שהועברו לחיסון עובדי מערכת הבריאות".

על פי הדו"ח שיעור האבטלה בשטחים הפלסטיניים הגיע לכ-29% בסוף הרבעון השלישי של 2020, הכולל שיעור אבטלה של כ-49% ברצועת עזה ושיעור אבטלה של כ-19% בגדה המערבית. שיעור העוני עלה לכ-30% כאשר, כ-1.4 מיליון פלסטינים חיים מתחת לקו העוני. ההשפעה המשולבת של המגפה, הפסקת הכנסות מגביית המיסים וירידה של 20% בסיוע בינלאומי הביאו לפער תקציבי, לאחר הסיוע שהתקבל, של מעל למיליארד דולר – הגבוה ביותר מזה שנים.