דב חנין בעקבות זיהום הזפת: ממשלת נתניהו ממשיכה לקיים תוכניות מסוכנות

בעקבות זיהום הזפת הנרחב, מאות פעילים למען סביבה הפגינו אמש (מוצ"ש) בכיכר הבימה בתל-אביב תחת הכותרת "מונעים את אסון הנפט הבא". השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה בשבוע שעבר ללא כל ביסוס עובדתי שמדובר "בטרור סביבתי" וכי מכלית שהובילה נפט מאיראן לסוריה גרמה לזיהום הסביבתי הכבד. אך בארגונים הסביבתיים לא מתייחסים ברצינות לטענת גמליאל וגרינפיס ישראל אף מסר כי הוא מנהל חקירה עצמאית. בארגונים חוששים כי תקלה או דליפה מאחד מהמתקנים שבים התיכון – תגרום לאסון נוסף.

פעילי גרינפיס דוגמים את זיהום חופי ישראל בנפט לצורך חקירה עצמאית של האסון הסביבתי (צילום: גרינפיס)

 

בין היתר קראו אמש המפגינים לממשלת הימין לגנוז את התוכנית להעברת נפט מאיחוד האמירויות דרך אילת לאשקלון. ח"כ לשעבר של חד"ש ומראשי מק"י, דב חנין, אמר למתכנסים "זה מרתיח לראות שגם היום ממשלת נתניהו ממשיכה לקיים תוכניות מסוכנות, שעלולות לייצר לנו אסונות הרבה יותר גדולים. התוכנית של נמל נפט באילת היא תוכנית שאסור שתצא לדרך".

מנכ"ל גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום, אמר בהפגנה: "אנחנו חיים בעידן מיוחד, עידן שבו ניתנה לנו עוצמה לעצב את המציאות לטוב או לרע. כרגע מדובר בעוצמות שהולכת למקומות לא טובים, ואת התוצאות ראינו על חופי ישראל. אנחנו כולנו עדות לכך שאפשר אחרת. אפשר לבחור ולעשות טוב". יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, התייחס בדבריו לכך שהמשרד להגנת הסביבה לא הצליח למנוע את האסון הסביבתי: "מדינת ישראל נחשפה לזיהום ללא התרעה, ללא ציוד מספק, ללא הסברה מספקת. מדינה שיודעת להיערך גם לטילים, צריכה לדעת להיערך גם לזה".

מנכ"לית צלול, מאיה יעקבס, אמרה למפגינים: "כואב הלב שנדרש אסון כזה כדי להפנים את מה שכל העמותות דורשות שיעשו. אנחנו כאן היום בדרישה לעצור את הסיכונים הגדולים ולמנוע את האסון הגדול הבא. אתם שהגעתם לכאן, אתם קרן האור. ישראל מפקירה את הים, וזה יפגע בכיס של כולנו. חברת שברון קיבלה לידיים שלה את הקידוחים בים התיכון, והמדינה התעלמה מהעבר שלה. במקביל, השלום עם מדינות המפרץ מביא עמו סיכון. ואם זה לא מספיק – מתוכננים עוד קידוחים".