גם ההסתדרות התעוררה לאחר שארגוני עובדים הכריזו סכסוך בעקבות קיצוץ הפנסיות

אם לא ימנע הקיצוץ בפנסיות הוותיקות, צפויה ההסתדרות להכריז ביום חמישי הקרוב על סכסוך עבודה. מחר (רביעי) אמורה להתכנס ועדת הכספים של הכנסת לדון בעניין בנושא.

2019-06-04_182550

יו״ר ההסתדרות הנכנס ארנון בר דוד בנואומו בבית נבחרי ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).

ועדת התיאום והביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות המאשרת סכסוכי עבודה צפויה להתכנס ביום חמישי בבוקר, בנוכחותו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. מרגע ההכרזה על סכסוך עבודה, רשאית ההסתדרות לשבות תוך שבועיים.

על פי החלטת הממונה על רשות שוק ההון, אמורות הקצבאות של כ-270 אלף גמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות לעבור קיצוץ של 1.2% החל מהחודש הקרוב. הקיצוץ יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה לכל גמלאי. בחודש שעבר פנה יו"ר ההסתדרות במכתב לשר האוצר משה כחלון בבקשה שיתערב באופן דחוף בקיצוץ בפנסיות. מו"מ שהתקיים בנושא התקרב לסיכום, אך פיזור הכנסת עיכב את הפתרון.

ועדת הכספים יכולה למעשה לאשר העברה תקציבית שתמנע את הקיצוץ בפנסיות, במידה שמשרד האוצר יאשר זאת. אם תכונס הוועדה, היא תידרש לאשר העברה של 200 מיליון שקל בשנה כדי לכסות את הגירעון של הקרנות, שרשות שוק ההון והביטוח טוענת שקיים. ההחלטה על הקיצוץ נעשתה על ידי הממונה הקודמת, דורית סלינגר, שגם דחתה את הקיצוץ בשנה. הממונה הנוכחי, משה ברקת, יוכל לקבל החלטה על דחייה במידה וידע שהמדינה משפה אותו, ולכן צריך את אישור ועדת הכספים.

מלבד פעולות ההסתדרות למניעת הקיצוץ ופניית שר הרווחה לכינוס ועדת הכספים, באפריל האחרון עתרו לבג"ץ ארגוני מבוטחים של שלוש מתוך שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות (מקפת, עתיד ואגד), בדרישה למתן צו ביניים שיעצור את הקיצוץ הצפוי. לפני כשבוע התקיים דיון בעתירה, והצדדים ממתינים להחלטה. בהמשך ההליך הם מקווים ששופטי בג"ץ יקבעו כי ההחלטה לקצץ בתשלומי הפנסיות היא למעשה הפרת חוזה המהווה התחייבות שלטונית. הדיון בעתירה התקיים ביום שני האחרון, וכעת ממתינים הצדדים להחלטה.

כמו כן, ארגון המורים וארגון גמלאי התעשייה האווירית המונים ביחד 25 אלף גמלאים החליטו ביום ראשון להקים מטה מאבק משותף נגד הפגיעה המתוכננת בפנסיות של החוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות. האיחוד הגיע על רקע הודעת הארגון על הכרזת סכסוך עבודה ארצי. ארגון המורים העליסודיים הכריז על סכסוך עבודה בתיכונים בשבוע שעבר במחאה על הקיצוץ הצפוי בקרנות הפנסיות הוותיקות. ההכרזה מאפשרת לארגון המייצג את מורי התיכונים לשבות כבר בשבוע הבא. בהודעת הארגון נכתב: "לא ניתן למדינה לפגוע באוכלוסייה החלשה ביותר, בעלת פנסיה נמוכה שאין באפשרותה לשפר את מעמדה הכלכלי באמצעות עבודה". יו"ר הארגון, רן ארז, מסר כי "זהו אחד המאבקים מהצודקים ביותר ועבור אלה שזקוקים לו ביותר. לא ניתן ידינו לפגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות", וקרא לשאר ארגוני העובדים במדינה להכריז על סכסוך עבודה דומה. יצוין שתחת הכותרת "ביבי אל תשליכנו בעת זקנה", כ-2,000 חברי הסתדרות הגמלאים והסתדרות המורים הפגינו לפני עשרה ימים בצומת עזריאלי בתלאביב נגד הקיצוץ הצפוי בפנסיות.