גל שני של מחאות ברחבי צרפת נגד הרפורמות הניאו-ליברליות של מקרון

גל שני של מחאות ברחבי צרפת נגד הרפורמות הניאו-ליברליות בחוק העבודה של ממשלת מקרון. המחאות שנערכו אתמול הן הפגנת חוסר שביעות הרצון הציבורית המשמעותית השנייה נגד הנשיא עמנואל מקרון שנכנס לתפקידו בחודש מאי. הגל הראשון של המחאות נערך ב-12 בספטמבר ומחר, שבת, צפויה הפגנה גדולה במרכז פאריס של מפלגת "צרפת המורדת" שהנהגת הפוליטיקאי השמאלי ז'אן-לוק מלנשון. בעקבות המחאות מידרדר הנשיא החדש בסקרים ובדעת הקהל על רקע הזעם מצווי התעסוקה שהוא מקדם. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

2017-09-22_182101

מפגינים נגד מקרון, אתמול, במרכז פאריס (צילום: הומניטה)

את הובלת המחאה לקחה הקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT), שקרא לכל חבריו לשבות ולארגן 180 עצרות נגד חוקי העבודה החדשים שפרסמה ממשלתו של מקרון בחודש שעבר. אתמול בבוקר צעדו מאות אלפי פעילים האיגודים במרכז פאריס, בעיר מרסיי שלחופי הים התיכון, בלה-הברה שלגדות תעלת לה-מאנש ובערים רבות נוספות. חמת הזעם הציבורית נגד הממשל הימני מכוונת גם כלפי הערה שהשמיע מקרון שרמז כי יריבי רפורמת התעסוקה הם "עצלנים".

צווי התעסוקה החדשים של מקרון, שמפחיתים מכוחם של איגודי העובדים ומעניקים לחברות הגדולות סמכות רבה יותר לפטר עובדים ולהשפיע על חוקי העבודה אצלן, הם הצעד הראשון במה שהנשיא מקווה כי יהיה שינוי כלכלי עמוק. יצוין שכמה איגודים סירבו להצטרף למחאות, ובמקום להשמיע את זעקתם ברחובות בחרו לשאת ולתת עם הממשלה על השינויים הצפויים בחוקי האבטלה והפנסיה. יחד זאת, פעילי האיגודים המסרבים למחות הצטרפו אל המחאות שנערכו בשבועות האחרונים על דגליהם ומתחו ביקורת קשה נגד מנהיגם.