גל עכור של גזענות

עם מציאת גופות שלושת הצעירים הישראלים, הימין פתח במסע הסתה, שהוליד מעשי אלימות המתיחות בעזה עלולה להסלים לכדי התלקחות צבאית, שהיא אסון לשני העמים

2014-07-06_194600

מאז נודע דבר חטיפתם של שלושת הצעירים –  גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח – הגבירו חברי כנסת ושרים מהימין את להבות ההסתה הגזענית כלפי האוכלוסייה הערבית בישראל וכלפי הנהגתה הפוליטית. אולם לאחר שהתקבלו החדשות הקשות בדבר מציאת גופותיהם של השלושה, התגברה ההסתה והפכה לגל עכור, שתוצאותיו ההרסניות לא איחרו לבוא. שעות ספורות לאחר מכן, התמלאו רחובותיה המרכזיים של ירושלים בקבוצות של כהניסטים אשר קראו "מוות לערבים", והתקיפו עוברי אורח פלסטינים בעיר. קרוב לחמישים מהפורעים נעצרו בידי המשטרה, בגין התפרעות.

נוכח ההתפתחויות, המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), וכן יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, פרסמו גילויי דעת.

למחרת (1.7) פורסם כי הנער הפלסטיני בן ה-16, מוחמד חוסיין אבו-ח'דייר, נחטף מאזור בית חנינא שבירושלים המזרחית, וכי גופתו נמצאה ביער סמוך כשהיא שרופה. הפשע המחריד גרר הפגנות זועמות של תושבים פלסטינים בירושלים המזרחית, וכן מחאות של פעילי שמאל בירושלים המערבית, בתל-אביב, בסחנין ובחיפה.

אך הגל הגזעני לא נותר מוגבל לירושלים. הפגנות של פעילי ימין קיצוני התקיימו במקומות שונים בארץ, ובמספר ערים נודע על מקרי תקיפה של ערבים בידי המון מוסת. כאשר נדרש ראש הממשלה נתניהו להתייחס למקרה של רצח הנער הפלסטיני מירושלים המזרחית, תגובתו הרפה הייתה לומר שאל לאיש לקחת את החוק לידיו. בהתייחסותו הסלחנית, הוא נתן גיבוי למעשים הנפשעים של ניסיונות לינץ'. ידיעות בדבר פעולות "תג מחיר" שעלולות להתבצע בטייבה ובקלנסווה, וכן חששות מפני ניסיון חטיפה בידי אנשי ימין קיצוני, הוציאו אזרחים ערבים רבים להפגנות ביישובי המשולש הדרומי.

עבור חברי כנסת ושרים מהימין, השואפים זה זמן רב להוציא את האוכלוסייה הערבית בישראל מחוץ למעגל הלגיטימציה ומחוץ למערכת הפוליטית – האירועים הקשים האחרונים מהווים שעת כושר. השרים נוקטים בלשון משתלחת ביחס לפלסטינים בשטחים, וכן ביחס לאוכלוסייה הערבית בישראל, ובכך מעודדים את פעילי הימין לתרגם את הלכי הרוח הגזעניים למעשים אלימים. עוד מיהרו בימין לדרוש "תגובה ציונית הולמת" בדמות הקמת התנחלויות חדשות.

בצל אירועים אלה, גוברת הסכנה להסלמה צבאית בעזה, אשר מאז החטיפה נערכות בה הפצצות של חיל האוויר. אלה גבו את חייהם של קורבנות חפים מפשע, הצעיר שמביניהם הוא ילד בן 7. גובר החשש כי הממשלה תיזום הסלמה רבתי, אשר תביא להתלקחות צבאית בעזה, דבר שהוא אסון עבור שני העמים.

שני סבבי הלחימה הקודמים בעזה – מבצע "עופרת יצוקה" שהחל בדצמבר 2008 ומבצע "עמוד ענן" מנובמבר 2012 – מלמדים כי נוסף לפגיעה הקשה בחיי חפים מפשע, מתקפות אלה לא הביאו ביטחון לתושבי יישובי הדרום. נהפוך הוא, המתקפות גרמו לשיבוש קיצוני בשגרת חייהם ולהתגברות הירי מרצועת עזה (אשר הגיע עד תל-אביב). רק הסכמי ההבנות שנחתמו עם ההנהגה הפלסטינית ברצועת עזה הבטיחו רגיעה לתושבי הדרום, ורק שינוי יסודי בכיוון אליו הולכת ממשלת ישראל יוכל להבטיח שקט וביטחון לכלל הישראלים והפלסטינים.

 

פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"